Debating the unified health system (UHS) in the school environment during the sars-cov-2 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i19.16897

Keywords:

Adolescent, Public Health, Health Promotion, COVID-19

Abstract

The extension activity is an attribution of the university to assist demands from the external community for development of social actions, bringing benefits to both groups. Therefore, in 2020, the extension project “Debating the SUS in the School Environment” was created by students and professors from Medical School, to insert, into two municipal schools in the city of Uruguaiana, Rio Grande do Sul, reflective and informative activities for high school students about the objectives and principles of Unified Health System (SUS) and the rights of its users. However, in March 2020, a state of pandemic was declared due to infection by Sars-Cov-2, with the recommendation from health agencies of social distancing and all non-essential activities to migrate to remote mode. Thus, this descriptive study has the objective of reporting the students experience on workshops developed in two public schools about the SUS. Different dynamics and audiovisual tools executed enabled the active participation of students in the construction of ideas about SUS. In closing, it was possible to actively build knowledge with young participants of the dynamics about the SUS and its principles, moreover the people’s social duties as users of the system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luane do Prado Porta, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA - UNIPAMPA

ACADÊMICA DO CURSO DE MEDICINA. MEMBRO DO GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS EM GESTÃO EM SAÚDE COLETIVA GEPGESC- UNIPAMPA.

Lucieli Dutra Jaques, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA - UNIPAMPA

ACADÊMICA DO CURSO DE MEDICINA. UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA - CAMPUS URUGUAIANA.

Sandra Beatris Diniz Ebling, UNIPAMPA - URUGUAIANA

Doutora em Enfermagem -FURG Docente Curso de Medicina - Universidade Federal do Pampa  Campus Uruguaiana - BR 472 Km 592 CEP 97514-899 Uruguaiana - RS

Alita Rodrigues Borges, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA - UNIPAMPA

ACADÊMICA DO CURSO DE MEDICINA. MEMBRO DO GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS EM GESTÃO NA SAÚDE COLETIVA - GEPGESC.

Bruna Duarte Moscarelli, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA - UNIPAMPA

ACADÊMICA DO CURSO DE MEDICINA.   MEMBRO DO GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS EM GESTÃO EM SAÚDE COLETIVA GEPGESC - UNIPAMPA.

Isadora Valmorbida Ribas, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA - UNIPAMPA

ACADÊMICA DO CURSO DE MEDICINA. MEMBRO DO GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS EM GESTÃO NA SAÚDE COLETIVA GEPGESC - UNIPAMPA. 

Lucas Henrique de Souza, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA - UNIPAMPA

ACADÊMICO DO CURSO DE MEDICINA. MEMBRO DO GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS EM GESTÃO NA SAÚDE COLETIVA GEPGESC - UNIPAMPA.

Vanessa Alvez Mora da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA - UNIPAMPA

DOCENTE DO CURSO DE MEDICINA. MEMBRO DO GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS EM GESTÃO EM SAÚDE GEPGESC - UNIPAMPA. 

References

REFERÊNCIAS

BISCARDE, D. G. dos S.; PEREIRA-SANTOS, M.; SILVA, L. B. Formação em saúde, extensão universitária e Sistema Único de Saúde (SUS): conexões necessárias entre conhecimento e intervenção centradas na realidade e repercussões no processo formativo. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, [S. l.] , v.18, n.48, p. 177-186, 2014. ISSN 1807-5762.

BRASIL. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, set. 1990.

BRASIL. Ministério da Saúde. Carta dos direitos dos usuários da saúde. 3 ed. Brasília: 2011.

BRASIL. Unesco. PAINEL TIC COVID-19. Atividades na Internet, cultura e comércio eletrônico. 1 ed. 2020.

BUENO, R. K. et. al. Informações sobre a Covid-19 na palma da mão. Revista da Extensão, Porto Alegre, n. 22, p. 150-153, ago. 2021. ISSN 2238-0167

MEDEIROS, M. M. A Extensão Universitária no Brasil - Um Percurso Histórico. Revista Barbaquá de Extensão e Cultura da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, [S. l.], v. 01, n. 01, p. 09-16, jan.-jun. 2017. ISSN: 2526-9461.

MÉLO, C. B. et al. University extension in Brazil and its challenges during the COVID-19 pandemic. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 3, p. e1210312991, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i3.12991.

MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F . Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 1. ed. rev. atual. Petrópolis: Vozes, 2016. 96p. ISBN 978-85-326-1145-1.

MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 12 jan. 2023.

NUNES, R. K. S. et al. Desafios e Adaptações da Extensão Universitária em Tempos de Pandemia: um relato de experiência. Revista Ciência Plural, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 211–223, 2021. DOI: 10.21680/2446-7286.2021v7n1ID23003.

REMI, C. et al. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.29, n.111, p. 399-419, abr.-jun. 2021.

SANTANA, R. R. et al. Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 46, n. 2, e98702, 2021.

SENNE, F. Internet na pandemia COVID-19: dinâmicas de digitalização e efeitos das desigualdades. Panorama Setorial da Internet, [S. l.], v. 13, n. 2, Junho, 2021. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/6/20210805093039/psi_ano13_n2_internet_para_todas_as_pessoas.pdf.

PEREIRA, Maurício Gomes. Epidemiologia: teoria e prática. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1 ed, pág 62-65, 1995. ISBN 8527703564.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

TABILE, Ariete Fröhlich e JACOMETO, Marisa Claudia Durante. Fatores influenciadores no processo de aprendizagem: um estudo de caso ; .Rev. Psicopedagogia 2017; 34(103): 75-86.

JEZINE Edineide. Anais do 2º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária Belo Horizonte – 12 a 15 de setembro de 2004.

Published

2023-07-31

How to Cite

Porta, L. do P., Jaques, L. D., Ebling, S. B. D., Borges, A. R., Moscarelli, B. D., Ribas, I. . V., … Silva, V. A. M. da. (2023). Debating the unified health system (UHS) in the school environment during the sars-cov-2 pandemic. RealizAção, 10(19), 128–141. https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i19.16897