Debating the unified health system (UHS) in the school environment during the sars-cov-2 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i19.16897Keywords:
Adolescent, Public Health, Health Promotion, COVID-19Abstract
The extension activity is an attribution of the university to assist demands from the external community for development of social actions, bringing benefits to both groups. Therefore, in 2020, the extension project “Debating the SUS in the School Environment” was created by students and professors from Medical School, to insert, into two municipal schools in the city of Uruguaiana, Rio Grande do Sul, reflective and informative activities for high school students about the objectives and principles of Unified Health System (SUS) and the rights of its users. However, in March 2020, a state of pandemic was declared due to infection by Sars-Cov-2, with the recommendation from health agencies of social distancing and all non-essential activities to migrate to remote mode. Thus, this descriptive study has the objective of reporting the students experience on workshops developed in two public schools about the SUS. Different dynamics and audiovisual tools executed enabled the active participation of students in the construction of ideas about SUS. In closing, it was possible to actively build knowledge with young participants of the dynamics about the SUS and its principles, moreover the people’s social duties as users of the system.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
BISCARDE, D. G. dos S.; PEREIRA-SANTOS, M.; SILVA, L. B. Formação em saúde, extensão universitária e Sistema Único de Saúde (SUS): conexões necessárias entre conhecimento e intervenção centradas na realidade e repercussões no processo formativo. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, [S. l.] , v.18, n.48, p. 177-186, 2014. ISSN 1807-5762.
BRASIL. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, set. 1990.
BRASIL. Ministério da Saúde. Carta dos direitos dos usuários da saúde. 3 ed. Brasília: 2011.
BRASIL. Unesco. PAINEL TIC COVID-19. Atividades na Internet, cultura e comércio eletrônico. 1 ed. 2020.
BUENO, R. K. et. al. Informações sobre a Covid-19 na palma da mão. Revista da Extensão, Porto Alegre, n. 22, p. 150-153, ago. 2021. ISSN 2238-0167
MEDEIROS, M. M. A Extensão Universitária no Brasil - Um Percurso Histórico. Revista Barbaquá de Extensão e Cultura da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, [S. l.], v. 01, n. 01, p. 09-16, jan.-jun. 2017. ISSN: 2526-9461.
MÉLO, C. B. et al. University extension in Brazil and its challenges during the COVID-19 pandemic. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 3, p. e1210312991, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i3.12991.
MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F . Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 1. ed. rev. atual. Petrópolis: Vozes, 2016. 96p. ISBN 978-85-326-1145-1.
MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 12 jan. 2023.
NUNES, R. K. S. et al. Desafios e Adaptações da Extensão Universitária em Tempos de Pandemia: um relato de experiência. Revista Ciência Plural, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 211–223, 2021. DOI: 10.21680/2446-7286.2021v7n1ID23003.
REMI, C. et al. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.29, n.111, p. 399-419, abr.-jun. 2021.
SANTANA, R. R. et al. Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 46, n. 2, e98702, 2021.
SENNE, F. Internet na pandemia COVID-19: dinâmicas de digitalização e efeitos das desigualdades. Panorama Setorial da Internet, [S. l.], v. 13, n. 2, Junho, 2021. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/6/20210805093039/psi_ano13_n2_internet_para_todas_as_pessoas.pdf.
PEREIRA, Maurício Gomes. Epidemiologia: teoria e prática. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1 ed, pág 62-65, 1995. ISBN 8527703564.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
TABILE, Ariete Fröhlich e JACOMETO, Marisa Claudia Durante. Fatores influenciadores no processo de aprendizagem: um estudo de caso ; .Rev. Psicopedagogia 2017; 34(103): 75-86.
JEZINE Edineide. Anais do 2º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária Belo Horizonte – 12 a 15 de setembro de 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luane do Prado Porta, Lucieli Dutra Jaques, Sandra Beatris Diniz Ebling, Alita Rodrigues Borges, Bruna Duarte Moscarelli, Isadora Valmorbida Ribas, Lucas Henrique de Souza, Vanessa Alvez Mora da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.