The deaf student – ​​from education to the job market in the legal promise and in the reality of Ponta Porã

Authors

  • Jakellinny Gonçalves de Souza Rizzo Mestranda em Educação da UFGD
  • Karla Alexandra Benites Florenciano Professora do Curso de Pedagogia da UFMS

Keywords:

School, Libras, Deafness, Inclusion

Abstract

This study aimed to analyze how schools have contributed to the insertion of deaf students into the job market. Bibliographic and empirical research. A historical overview of the education of deaf students is presented, providing an opportunity to learn about the main methodological trends that guided their education in different historical periods, as well as the role of various components of the school community in relation to the inclusion of deaf students in society and the job market. The field research was carried out in a public school in the state network, in the form of interviews with deaf students. It was found that in practice this school has contributed little to the insertion of deaf students into the job market, since they are often unable to fully communicate either within the school, much less outside it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBRES, N. D. A. História da língua brasileira de sinais em Campo Grande–MS. 2005 Disponível em: < http://editora-arara-azul.com.br/pdf/artigo15.pdf> Acesso em 14 Dez. 2017.

ARANHA, M. L. A. História da Educação. 2 ed. São Paulo: Moderna.1996.

BRASIL, Lei nº 8213 de 25 de julho de 1991. Dispõe sobre os Planos de Benefícios da Previdência e dá outras providências a contratação de portadores de necessidades especiais. Diário Oficial da União, s.1, p. 14809, 1991. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1991/lei-8213-24-julho-1991-363650-publicacaooriginal-1-pl.html>. Acesso em 14 dez. 2017.

BRASIL, Lei nº 8.112 de 11 de dezembro de 1990. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8112cons.htm>. Acesso em 14 dez. 2017.

BRASIL, Decreto n° 5626 de 22 de dezembro de 2005, dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – LIBRAS. Diário Oficial da União, s.1, p. 28, 2005. Disponível em < http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2005/decreto-5626-22-dezembro-2005-539842-norma-pe.html> Acesso em 14 dez. 2017.

BRASIL. Constituição 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF.

EMÍLIO, S. A. Grupos e inclusão escolar: sobre laços, amarras e nós- São Paulo. Paulus, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

HONORA, M.; FRIZANCO, M. L. E. Livro Ilustrado de Língua Brasileira de Sinais: desvendando a comunicação usada pelas pessoas com surdez. 1. ed. São Paulo: Ciranda Cultura, 2009.

LODI, A. C. B.; HARRISON, K. C.; & CAMPOS, S. Letramento e surdez: Um olhar sobre as particularidades dentro do contexto educacional." Letramento e minorias. Porto Alegre: Mediação, 2002.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas – São Paulo: EPU, 1986.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como? 1. ed. São Paulo: Moderna, 2003.

MORAES, J. G. V. História: Geral e do Brasil: volume único – 2.ed. São Paulo: atual 2005.

Published

2017-12-22

How to Cite

Rizzo, J. G. de S., & Florenciano, K. A. B. (2017). The deaf student – ​​from education to the job market in the legal promise and in the reality of Ponta Porã. RealizAção, 4(8), 5–17. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/realizacao/article/view/8118

Issue

Section

Articles