A Educação Matemática nos anos iniciais: a modelagem como metodologia

Authors

  • Carlos Mometti Faculdade de Educação - Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i4.17446

Keywords:

Methodology, Modeling, Pedagogues

Abstract

The search for new methodologies for teaching Mathematics in the first years of Elementary School has become more fabulous in the last two decades. This fact is due to the discussion about the improvement of the so-called “quality” of the teaching of Mathematics offered, as well as the training of the pedagogue teacher, responsible for this teaching in Basic Education. Thus, assuming as a context a continuing education course with pedagogical teachers, this article aims to present a hermeneutic-phenomenological study about Mathematical Modeling (MM) understood as a teaching methodology, investigating what would be the concepts expressed in the speeches given while carrying out a continuing education course. For that, three of the participating teachers' speeches were analyzed, and their activities were sent to the virtual environment. As a result, it was noticed that two of the three teachers understood the MM as a methodology, discussing them pedagogically, in addition to the understanding of the methodological continuity that the Mathematics teaching process must present in the first years of Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, L. M. W. de, Silva, K. P. da, & Vertuan, R. E. (2012). Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto.

Alvesson, M. & Sköldeberg, K. (2009). Reflexive Methodology: new vistas for qualitative research. Londres: Sage publications.

Barbosa, J. C. (2001). Modelagem Matemática: Concepções e Experiências de Futuros Professores, (Tese de Doutorado) – UNESP - Rio Claro. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10522/6931. Acesso em: 20 Mai. 2023.

Bassanezi, R. C. (2015). Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. 3 ed. São Paulo: Contexto.

Burak, D. (2004). Modelagem Matemática e a sala de aula. In: Encontro Paranaense de Modelagem Em Educação Matemática, 01, 2004, Londrina. Anais. Londrina: UEL, 2004, p. 1-10.

Mometti, C. (2022). Trilha Metodológica Maker-Science: proposição de uma metodologia para o Ensino de Ciências. Revista Insignare Scientia - RIS, 5(4), 420-435. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n4.12884. Acesso em: 20 Mai. 2023.

Mometti, C. (2023). Hermeneutic-phenomenological study of the teaching practice of polyvalent teachers. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 13(1), 1-16. https://doi.org/10.37001/ripem.v13i1.3360. Acesso em: 20 Mai. 2023.

Pires, M. N. M; Silva, K. A. P. da & Gomes, J. C. S. (2021). Formação de Professoras dos Anos Iniciais em Modelagem Matemática. Sisyphus - Journal of Education, vol. 9, núm. 2, 2021, Julho-Outubro, pp. 154-180. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5757/575769046008/html/. Acesso em: 20 Mai. 2023.

Rosa, C. C. (2019). Modelagem Matemática e Formação de Professores: um diálogo entre ensinar e aprender. Perspectivas da Educação Matemática, v. 11, n. 26, 28 fev. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/6614/5495. Acesso em: 24 Jun. 2023.

Schrenk, M. J., & Vertuan, R. E. (2022). Modelagem Matemática como prática pedagógica: uma possível caracterização em Educação Matemática. Revista Educação Matemática Pesquisa, 24(1), 194-224. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p194-224. Acesso em: 20 Mai. 2023.

Silva, V. Da S. & Burak, D. (2018). A Formação Matemática no curso de Pedagogia: aprendizagens a partir da modelagem matemática. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 24, n. esp., p. 159–175, 2018. DOI: 10.18764/2178-2229.v24n.especialp159-175. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/8075. Acesso em: 14 Mai. 2023.

Souza, D. C. de; Silva, A. A. C. da & Rosa, C. C. da. (2019). Modelagem Matemática: uma possibilidade para o Ensino de Matemática nos cursos de Pedagogia. Revista Ensin@ UFMS, v. 1, n. 4, p. 73-91, 31 dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/anacptl/article/view/10448. Acesso em: 23 Mai. 2023.

Tardif, M. (2012). Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis: Vozes.

Yin, Robert K. (2015). Case study research: design and methods. 3 ed. California: Sage publications.

Zabala, A. (1999). Didática e a Prática Educativa. 1 ed. Porto Alegre: Artmed editora.

Published

2023-12-21

How to Cite

Mometti, C. (2023). A Educação Matemática nos anos iniciais: a modelagem como metodologia. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(4), 03–22. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i4.17446

Issue

Section

Article