The Teaching of Plane Geometry in the 2nd Grade of EducationMedium: problem situations involving land cubing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/tangram.v6i1.16671

Keywords:

resolução de problemas, cubação de terras, ensino de geometria

Abstract

The objective of this work is to apply a series of activities approaching a content of Plane Geometry, more specifically, quadrilaterals. Geometry is one of the areas of mathematics and is present in the high school curriculum. Many objects around us have a geometric representation, and, in this way, students can see it applied in their social context. In this work, a differentiated class was presented, showing examples of geometry application. Calculating the area of ​​plane figures is a way of understanding the size of a given space. Thus, land allocation is carried out from the measurements presented in flat figures and results in an area that, in rural areas, is called a task. It was discussed how land cube calculations are developed, through the resolution of mathematical problems. For this research, a qualitative approach was taken. Data analysis was performed according to the students' answers in solving the mathematical problems. Therefore, this work opens space for an analysis and discussion about everyday mathematical knowledge present in different cultures, which can be adopted as an integral part of the local curriculum, contributing to the understanding of mathematical concepts and applications in the social context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erinaldo Ferreira Nascimento, UFS

Mestrando UFS

Ednaldo Hermes da Silva, Universidade Federal do São Francisco (UNIVASF)

Mestre em Matema´tica pela Universidade Federal do São Francisco (UNIVASF)

Edson Leite Araújo, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Docente no Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT-UNIVASF) 

Doutor em Ciências da Computação

Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

References

REFERÊNCIAS

Brasil,( 2018). Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. Secretaria de Educação Básica: Brasília.

Brasil. (1996). Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Básica: Brasília.

Cirino, H. (1986). Matemática e gregos. Campinas: Átomo.

Dante, L. R. (2010).Formulação e resolução de problemas de matemática: teoria e prática. São Paulo: Ática.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2006). Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, p. 15-41.

Gerdes, P. (1992). Sobre o despertar do pensamento geométrico, Universidade Federal de Paraná, Curitiba.

Gil, A. C. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas.

Leonardo, F. M. de. (2010). Projeto araribá, obra coletiva - matemática. São Paulo: Moderna, 9(3).

Miranda, D. (2009). Matemática Empírica. Universidade federal do ABC. Disponível em:<http://hostel.ufabc.edu.br/~daniel.miranda/upload/2009/09/ecm1.pdf&gt;>. Acesso em: 28 de julho 2021.

Noé, M. Matemática, Geometria plana. Disponível

em<<www.brasilescola.com.br.>>. Acesso 06 abril. 2020

.

Onuchic, L. de la R. ( 1999). Ensino – Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (org.) Pesquisa em educação Matemática: Concepções & Perspectivas. São Paulo: UNESP, (p. 199-218).

Tartuce, T. J. A. (2006). Métodos de pesquisa. Fortaleza: UNICE – Ensino Superior. Apostila.

Usiskin. Z. (2007). As Operações Aritméticas como Modelos Matemáticos. In: BLUM, Werner et al. Modelagem e aplicações em Educação Matemática. Springer: New York.

Published

2023-04-01

How to Cite

Nascimento, E. F., Silva, E. H. da, & Araújo, E. L. (2023). The Teaching of Plane Geometry in the 2nd Grade of EducationMedium: problem situations involving land cubing. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 6(1), 210–233. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i1.16671

Issue

Section

Pedagogical Experiences