Bem-Te-Vi magazine and education for indigenous people in the Dourados / MT reserve in the first half of the XX century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.13104

Keywords:

History of education. Teaching to indigenous people. Bem-te-vi magazine. Positivism.

Abstract

The civilization and education project developed by Protestant missionaries in the first half of the 20th century for the ethnic groups, Kaiowá, Guarani and Terena of the Indigenous Reservation of Dourados (RID), in the southern region of Mato Grosso (MT), had the circulation of the Methodist magazine Bem-te-vi, from 1922. Thus, the article analyzes the education given to the indigenous people in this period based on the contents covered in the Magazine, seeking to relate the education project to the positivist theory. In order to compose the analyzes carried out in this text, it was necessary to resort to documents from the Francisco Horta Indigenous Post, available in the archives of the Museu do Índio do Rio de Janeiro, the Protestant newspaper O Estandarte, available for online consultation and the magazine Bem-te-vi. The results showed that the evangelical press contributed to the education, evangelization and “civilization” project aimed at indigenous people, through content. Thus, we can see that this press prioritized the formation of Christian and civilized subjects, thus reaching the stage of development.

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Author Biographies

Cristiane Pereira Peres, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Mestrado em História pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Doutoranda em Educação pela UFGD. Membro do Grupo de Pesquisa História da Educação, Memória e Sociedade (GEPHEMES).

Alessandra Cristina Furtado, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutorado e Pós-Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE/USP). Professora Associada II da Faculdade de Educação da FAED/UFGD. Leciona nos Cursos de Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado). É coordenadora do GT 2 – História da Educação da ANPED CO (2018-2020). Editora da Revista Educação e Fronteiras. Investiga temas ligados à História, História da Educação, Instituições Escolares, Formação Docente, Escola Normal e Educação. Líder do Grupo de Pesquisa História da Educação, Memória e Sociedade (GEPHEMES/UFGD).

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Published

2020-12-18

How to Cite

Peres, C. P., & Furtado, A. C. (2020). Bem-Te-Vi magazine and education for indigenous people in the Dourados / MT reserve in the first half of the XX century. Horizontes - Revista De Educação ISSN 2318-1540, 9(16), 1–15. https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.13104

Issue

Section

Dossier - What can Education in the current context? Financing, Planning and Social Quality