Teacher's curricular autonomy in general and technical-professional education subsystems in Angola: a critical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.10977

Keywords:

Curricular autonomy. Teacher. Training. Projects. School success.

Abstract

This article aims to take a critical and reflective look at the margins of curricular autonomy granted to teachers through Presidential Decree nº 276/19, of 6 September and Presidential Decree nº 254/19, of 9 August, with the ultimate aim of enhancing their possibilities to improve educational quality. In order to support it, and taking inspiration from the qualitative approach, it was distinguished by the survey of the theoretical-bibliographic and documentary apparatus, about the theme studied in this work. The text reveals that, although the Central Administration confers some margins of rhetorical autonomy to teachers in order to make the curriculum more flexible and innovative according to the educational context, without constant transversal improvement, curricular maturity and the lack of collective will and capacity for self-regulation. teachers, such autonomy will be neglected at the expense of curriculum revenues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antônio Luis Julião, Universidade Katyavala Bwila

Docente

Especialização em Desenvolvimento Curricular e Inovação Educativa

References

APPLE, Michael. Conhecimento oficial: a educação democrática numa era conservadora. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

ANGOLA. DECRETO-Lei n.º 17/16, de 7 de Outubro – publicado no Boletim Oficial de Angola. I Série – n.º 170 – Cria os principios e as bases gerais do Sistema de Educação e Ensino, 2016.

ANGOLA. DECRETO Presidencial n.º 160/18, de 3 de Julho – publicado no Boletim Oficial de Angola. I Série – n.º 95 – Aprova o Estatuto dos Agentes de Educação, 2018.

ANGOLA. DECRETO Presidencial n.º 254/19, de 9 de Agosto – publicado no Boletim Oficial de Angola. I Série – n.º 102 – Aprova o Regime Juridico do Subsistema de Ensino Técnico-profissional, 2019.

ANGOLA. DECRETO Presidencial n.º 276/19, de 6 de Setembro – publicado no Boletim Oficial de Angola. I Série – n.º 116 – Aprova o Regime Juridico do Subsistema de Ensino de Ensino Geral, 2019.

ALONSO, Maria. Inovação Curricular, Formação de Professores e melhoria da escola: uma abordagem reflexiva e reconstrutiva sobre a prática da inovação/formação (Tese de Doutoramento). Universidade do Minho, Braga, 1998.

FERNANDES, António. A centralização burocrática do ensino secundário. Tese (Douto¬rado em Disciplina) – Universidade do Minho, Braga, Portugal, 1992.

FLORES, Maria. e FLORES, Manuel. Do Currículo Uniforme à Flexibilização Curricular: algumas reflexões. In José Augusto Pacheco, José Carlos Morgado e Isabel Carvalho Viana (orgs.), Políticas Curriculares: Caminhos de Flexibilização e Integração. Actas do IV Colóquio sobre Questões Curriculares. Braga: IEP/Universidade do Minho, pp.83-92, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 7. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1998.

FULLAN, Michael. Change forces. Probing the depths of educational reform. Londres: Falmer Press, 1993.

JULIÃO, António. A Autonomia Curricular do Professor em Angola: Limites, Desafios e Possibilidades. Revista Praxis Pedagógica, Brasil, v. 2, nº 1, pp. 1-14, jan/mar, 2019

LIMA, Lima. Organização escolar e democracia radical: Paulo Freire e a governação demo-crática da escola pública. São Paulo, SP: Cortez, 2000. (Guia da escola cidadã, v. 4).

LIMA, Lima. Reformar a administração escolar: a recentralização por controlo remoto e a autonomia como delegação política. Revista Portuguesa de Educação, v. 8, n. 1, p. 57- 71, 1995.

LEITE, Carlinda. Para uma escola curricularmente inteligente. Porto: Asa, 2003.

LÜCK, Heloísa. Perspectivas da Gestão Escolar e Implicações quanto à Formação de seus Gestores. Em Aberto, Brasília, v.17, n.72, p. 11-33, fev./jun.2000.

MORGADO, José. Projeto curricular e autonomia da escola: das intenções às práticas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 27, n. 3, p. 391-408, set.-dez. 2011. https:/doi.org/10.21573/vol27n32011.26411

MORGADO, José. Avaliação e autonomia curricular: dos discursos emancipadores à (des)regulação das práticas. In: CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-POR-TUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 10., 2009, Braga. Actas... Braga: Universidade do Minho, p. 3590-602, 2009.

MORGADO, José. A (des) construção da autonomia curricular. Lisboa: Asa, 2000.

MACHADO, Neves. O papel do professor na construção do currículo. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho, Braga, 2006.

MOREIRA, Flávio. Renovando a escola e o currículo. In J. C. Morgado e A.D. Quitembo (Orgs). Currículo, Avaliação e Inovação em Angola: Perspectivas e Desafios. Benguela, Angola: Ondjiris Editores, 2014.

PACHECO, José. Tendências de descentralização das políticas curriculares. In: PACHE¬CO, J. (Org.). Políticas educativas: o neoliberalismo em educação. Porto: Porto, 2001.

PARASKEVA, Menelau; MORGADO, José. Autonomia Curricular: uma nova ferramenta ideológica. In José Augusto Pacheco, João Menelau Paraskeva e Ana Maria Silva (orgs.), Reflexão e Inovação Curricular. Actas do III Colóquio sobre Questões Curriculares. Braga: IEP/Universidade do Minho, pp.107-126, 1998.

ROLDÃO, Céu. Estratégias de Ensino: o saber e o agir do professor. Porto: Fundação Manuel Leão, 2009.

SARMENTO, Jacinto. A Escola e as Autonomias. Cadernos Pedagógicos, n.º 9. Porto: Edições Asa, 1996.

SEBARROJA, Carbonell. A aventura de Inovar: A mudança na escola. Porto: Porto Editora, 2001.

SOUSA, Francisco. Diferenciação curricular e deliberação docente. Porto: Porto, 2010.

Published

2020-12-18

How to Cite

Julião, A. L. (2020). Teacher’s curricular autonomy in general and technical-professional education subsystems in Angola: a critical analysis. Horizontes - Revista De Educação ISSN 2318-1540, 9(16), 1–23. https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.10977

Issue

Section

Artigos Fluxo Contínuo