Edgar Morin’s complex thinking and physics teaching

Mapping of brazilian theses and disertations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.16922

Keywords:

Mapping, Complexity, Education, Physics teaching

Abstract

This study presents an overview of the research developed with the complex thinking approach in Physics teaching as a theoretical contribution to this theme. A state of knowledge was produced from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDBT) to select the works that meet the listed criteria, followed by process of systematization of technical and analytical data that organized the productions according to the objectives, methodology, data collection, and main results achieved. Only one thesis and four dissertations were located, totaling five (05) mapped research. Ultimately, we aim to bring an approach between complex thinking, science, and teaching to bring a broader vision of knowledge and reflection about the current educational models, showing a possible path to humanized pedagogical innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Luz Mesquita, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Sorocaba – SP – Brasil

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Ivan Fortunato, Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Itapetininga – SP – Brasil

Coordenadoria de Formação Pedagógica. Doutorado em Geografia (UNESP) e Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias (UNESP).

José Anderson Santos Cruz, Programa de Educação Continuada em Economia e Gestão de Empresas (PECEGE) (ESALQ/USP MBAs), Piracicaba – SP – Brasil

Professor Associado. Doutor em Educação Escolar, (FCLAr/Unesp). Editor Adjunto e Executivo da RIAEE. Editor da Editora Ibero-Americana de Educação. Editor e Assessoria Técnica para periódicos.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. A pesquisa no cotidiano escolar. In: Fazenda, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez. 2000. p. 35-45.

ARAÚJO, V. H. Prototexto, narrativa poética da ciência: uma estratégia de construção do conhecimento e religação de saberes no Ensino de Física. 2009. 125 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, RN, 2009.

BRASIL. Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. GEOCAPES – Sistema de Informações Georreferenciadas. Brasília, 2020. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 15 fev. 2022.

CARMO, W. S. P. A relação interdisciplinar entre Física e Filosofia no terceiro ano do Ensino Médio em uma escola pública da cidade de Manaus. 2016. 113 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade do Estado do Amazonas. Manaus, AM, 2016.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. DOI: 10.1590/S0101-73302002000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?lang=pt. Acesso em: 15 fev. 2022.

FIORENTINI, D. Rumos da Pesquisa Brasileira em Educação Matemática: o caso da produção científica em cursos de Pós-Graduação. 1994. 414 f. Tese (Doutorado em Metodologia de Ensino). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 1994.

FORTUNATO, I. Ensinar a ensinar: um ensaio aforístico. In: SHIGUNOV NETO, A.; SILVA, A. C.; FORTUNATO, I. (org.). Coletânea do Congresso Paulista de Ensino de Ciências: Discutindo EC em países Iberoamericanos. Itapetininga, SP: Edições Hipótese, 2022. p. 367-376.

FORTUNATO, I.; TARDIN, M. L. P. Um inventário das teses e dissertações sobre Cultura Maker. Revista Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 13, e020016, 2020. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/14758. Acesso em: 15 fev. 2022.

LYOTARD, J. A condição pós-moderna. 12. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

MONTEIRO, L.; FORTUNATO, I. A educação ambiental e a formação inicial docente: análise das teses nacionais 2013-2017. Revista Pedagógica, Chapecó, SP, v. 21, p. 228-249, 2019. DOI: 10.22196/rp. v21i0.4652. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/4652. Acesso em: 15 fev. 2022.

MOREIRA, M. A. Ensino de Ciências: críticas e desafios. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá. MT, v. 16, n. 2, p. 1-10-10, 2021. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/910. Acesso em: 15 fev. 2022.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1991.

MORIN, E. Ciência com Consciência. 2. ed. Rio de Janeiro: Berhand, 1998.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília; 2000.

MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

OLIVEIRA, A. F. Estudo de uma proposta de ensino de Física para o primeiro ano do Ensino Médio inspirada na teoria do pensamento complexo de Morin. 2016. 256 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Projetos Educacionais em Ciências) – Universidade de São Paulo. Lorena, SP, 2016.

SANTOS, F. A. Aproximações entre o ensino de Física e a complexidade na construção do conhecimento científico à luz de uma abordagem socioambiental. 2015. 176 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal do ABC. Santo André, SP, 2015.

SILVEIRA, T. A. Evolução das ideias da Física para alunos iniciantes de Licenciatura em Física. 2008. 248 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, 2008.

Published

2023-03-29

How to Cite

MESQUITA, Aline Luz; FORTUNATO, Ivan; SANTOS CRUZ, José Anderson. Edgar Morin’s complex thinking and physics teaching: Mapping of brazilian theses and disertations. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 13, n. 00, p. e023006, 2023. DOI: 10.30612/eduf.v13i00.16922. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/16922. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand