Art: ally or tool in science teaching?

Authors

  • Fernando Cesar Ferreira Universidade Federal da Grande Dourados

Keywords:

Science teaching. Art. Imaginary.

Abstract

We know that art and science have influenced one another over the centuries. As an example, in the nineteenth century, the poets of the Romantic movement portrayed in some of their most beautiful poems the anguish they felt facing the development of thermodynamics and the possibility of heat death of the universe. In recent years different methodological possibilities have been put in evidence in science education: experimenting with low cost materials, history of science, virtual environments, among others. We believe that the art in this process has played an important role, but still marginal, because, as well as science, it also produces knowledge about reality. However, their potential is perceived more as a tool for teaching rather than as an active participant in building relationships and about the nature of humankind.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, P. Metamorfoses do real: arte, imaginário e conhecimento estético. Porto: Edições Afrontamento, 1995.

BESSIS, H. Imagem da Ciência na Pintura. In: CORBOZ, A. (Ed.). A Ciência e o Imaginário. Brasília: UnB, 1994.

ECO, U. Obra aberta. São Paulo: Perspectiva, 1991.

FUSARI, M. F. R.; FERRAZ, M. E. C. T. Arte na educação escolar. Campinas: Cortez, 1992.

GOLDFARB, J. L. Voar também é com os homens: o pensamento de Mário Schenberg. São Paulo: EdUSP, 1994.

HEWITT, P. G. Física Conceitual. Porto Alegre: Bookman, 2002.

KEATS, J.; STILLINGER, J. Complete Poems. [S.l.] Harvard University Press, 2003.

LIMA, M. C. B.; BARROS, H. L. DE; TERRAZAN, E. A. Quando o sujeito se torna pessoa: uma articulação possível entre Poesia e ensino de Física. Ciência & Educação (Bauru), v. 10, n. 2, p. 291-305, 2004.

MOREIRA, I. C. Poesia na sala da aula de ciências? A literatura poética e os possíveis usos didáticos. Física na Escola, v. 3, n. 1, p. 17–23, 2002.

PATO FU. Sobre o tempo: Gol de quem?, 1994.

PIETROCOLA, M. A matemática como estruturante do conhecimento físico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 1, p. 93–114, 2002.

PIETROCOLA, M. Curiosidade e imaginação: os caminhos do conhecimento nas ciências, nas artes e no ensino. In: CARVALHO, A. M. P. (Ed.). Inovação no Ensino de Ciências. São Paulo: Thomson, 2004.

REIS, J. C.; GUERRA, A.; BRAGA, M. Física e arte: a construção do mundo com tintas, palavras e equações. Ciência e Cultura, v. 57, n. 3, p. 29-32, set. 2005.

RODARI, G. Gramática da fantasia. Tradução Antonio Negrini. São Paulo, SP: Summus, 2000.

SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Fapesp, 1998.

SHAKESPEARE, W. A Trágica História de Hamlet - Príncipe da Dinamarca. Tradução Ridendo Castigat Mores. [S.l.] eBooksBrasil.com, 2000.

SNOW, C. P. As duas culturas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1997.

SUTTON, C. Figuring out a scientific understanding. Journal of Research in Science Teaching, v. 30, n. 10, p. 1215-1227, 1 dez. 1993.

ZANETIC, J. Física também é cultura. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1989.

ZANETIC, J. Literatura e cultura científica. In: ALMEIDA, M. J.; SILVA, H. C. (Eds.). Linguagens, leituras e ensino da ciência. Campinas: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil, 1998.

Published

2012-10-08

How to Cite

Ferreira, F. C. (2012). Art: ally or tool in science teaching?. ARREDIA, 1(1), 1–12. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/arredia/article/view/1536

Issue

Section

Artigos