Samba School: a school of black people, the black plot of samba

Authors

  • Jackson Raymundo Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Popular song. Samba. Samba School.

Abstract

The samba schools are one of the most popular cultural manifestations in Brazil, in country and abroad. With them, the black people organized themselves and went in search of social acceptance and legitimacy with political authorities to ensure the expression of their singing, their dancing, their art. This article aims: to relate the history of samba schools in the communities' struggle of the urban periphery (black, mostly) for spaces of cultural expression and social interaction in a context of exclusion of basic rights; analyze how the black is represented in the parade of samba schools and particularly in its song, the samba plot. The theoretical basis begins with the formative perspective of Antonio Candido and his concept of "artistic nationalism" in order to, then, conjecture about the position of black in the construction of nationality as from studies in the Sociology and History of Education. The samba and the carnival exercise an essential role: through them, the black element would consolidate in the ideal of "Brazilianness". The methodology defined the corpus to Rio de Janeiro, where the samba schools have emerged and where the rhythm spread. The time frame considered the first four decades of existence of the samba schools, data analysis (song lyrics) collected in internet portals, record collections and publications on gender was held. As a partial result, which is in the 1960s that "black plots" are consolidated, going to be a theme addressed naturally at the carnival.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jackson Raymundo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduado em Letras pela UFRGS. Mestrando em Letras pela UFRGS - área Estudos de Literatura, especialidade Literatura Brasileira. Orientado pelo professor Luís Augusto Fischer.

References

CABRAL, Sérgio. As escolas de samba do Rio de Janeiro. São Paulo: Lazuli

Editora/ Companhia Editora Nacional, 2011.

CÂNDIDO, Antônio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos, 1750-1880. 11.ª edição. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2007.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa [online]. 2002, n.116, p. 245-262.

ENCICLOPÉDIA ITAÚ CULTURAL DE TEATRO. Teatro Experimental do

Negro - TEN. Disponível em: .http://migre.me/fJtfw. Acesso em: 1º de

ago. 2013.

FERRARO, Alceu Ravanello. Gênero, raça e escolarização na Bahia e no Rio de Janeiro. Cadernos de pesquisa, São Paulo, vol. 39, n. 138, p. 813-835, set./dez. 2009.

FERRARO, Alceu Ravanello; KREIDLOW, Daniel. Analfabetismo no Brasil:

configuração e gênese das desigualdades regionais. Educação & Realidade, Porto Alegre, vol. 29(2), p. 179-200, jul./dez. 2004.

GALVÃO, Walnice Nogueira. Ao som do samba: uma leitura do carnaval

carioca. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2009.

GUIMARÃES, Antonio S. A. Democracia racial: o ideal, o pacto e o mito.

Revista Novos Estudos/CEBRAP, São Paulo, nº 61, p. 147-162, nov. 2001.

MUSSA, Alberto; SIMAS, Luiz Antonio. Samba de enredo: história e arte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

PAMPLONA, Fernando. O Encarnado e o Branco. Rio de Janeiro: Nova Terra Editora, 2013.

PEREIRA, Amauri Mendes. Um raio em céu azul: reflexões sobre a política

de cotas e a identidade nacional brasileira. Estudos afro-asiáticos [online]. 2003, vol.25, n.3, p. 463-482.

PILLA VARES, Luiz. Samba: a arte total. In: FISCHER, L. A.; SEDREZ, M.

(org.). Conversas entre confetes. Porto Alegre: Secretaria Municipal da

Cultura, 2000. p. 87-97.

PIMENTEL, João. Marcadas para viver: A luta de cinco escolas. Organizador: Aydano André Motta. Rio de Janeiro: Verso Brasil Editora, 2012.

RAYMUNDO, Jackson. Samba-enredo, a canção de uma arte moderna. Porto Alegre: Bestiário, 2012.

SIQUEIRA, Magno Bissoli. Samba e identidade nacional: das origens à Era

Vargas. 1ª ed. São Paulo: Editora Unesp, 2012.

TINHORÃO, José Ramos. História social da música popular brasileira. São

Paulo: Editora 34, 1998.

Published

2014-04-28

How to Cite

Raymundo, J. (2014). Samba School: a school of black people, the black plot of samba. ARREDIA, 2(3), 60–73. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/arredia/article/view/2749

Issue

Section

Artigos