Cultural semantics: a study about the assignment of senses to words and language expressions

Authors

  • Núbia Régia de Almeida Universidade Federal do Tocantins
  • Dieysa Kanyela Fossile Universidade Federal do Tocantins

Keywords:

Cultural Semantics, Assigning meanings, Teaching.

Abstract

In this article, we intend to demonstrate that the cultural aspects of a
language community, which influence the assignment of meaning to words and expressions of a language. For this, we have adopted studies that refer to Cultural Semantics. Thus, we use as the theoretical contribution studies of Eagleton (2005), Chau (1995), Ferrarezi (2013, 2008), Fossile (2013), Oliveira (2009), Garcia (2001), among others. This study is a bibliographic order and the approach is qualitative, in order to promote a dialogue between diff erent theoretical information anchored to the Cultural Semantics and clear examples. We start from the premise that the pair, culture vs. language establishes a concomitant relationship and are inseparable elements in the constitution of the senses that are subjected to words and to language expressions. With regard to the basic education, we conclude that the Cultural Semantics contributes to mother-tongue teaching, mainly valuing linguistic and cultural aspects that the student brings with itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dieysa Kanyela Fossile, Universidade Federal do Tocantins

Graduada em Letras Licenciatura Plena em Língua Portuguesa pela Universidade da Região de Joinville. Possui mestrado e doutorado em Teoria e Análise Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente, é professora Adjunta III da Universidade Federal do Tocantins (Câmpus de Araguaína) vinculada ao curso de Letras e ao Programa de Pós-Graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura. Coordena o Grupo de Estudos Metafóricos (GEM/UFT) e os projetos de pesquisa: (a) “Regularidade interpretativa: o significado aspectual na interpretação das sentenças metafóricas verbais do PB e do Inglês” e (b) “Livros didáticos de Língua Portuguesa: com o olhar focado no ensino de semântica”. Tem experiência na área da Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: Semântica. Metáfora verbal. (Ir)regularidade interpretativa da metáfora. Tipos combinatórios. Verbo, tempo, aspecto. Linguística e cognição. Também tem interesse em pesquisas que envolvam as seguintes questões: Estudos semânticos e pragmáticos aplicados ao ensino. Metáfora no ensino de língua. Ensino de semântica e pragmática em materiais didáticos para o estudo da Língua Portuguesa.

Published

2017-03-22

How to Cite

Almeida, N. R. de, & Fossile, D. K. (2017). Cultural semantics: a study about the assignment of senses to words and language expressions. Raído, 10(24), 203–220. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/4836

Issue

Section

ARTIGOS - LINGUÍSTICA E LINGUÍSTICA APLICADA