Three is not a croud

The film adaptations of "Auto da Compadecida"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v16i41.15921

Keywords:

Brazilian cinema, Ariano Suassuna, film analysis, Auto da Compadecida

Abstract

This article proposes a comparative analysis of three films based on the play Auto da Compadecida (1955), by Ariano Suassuna. They are: A Compadecida (1969), directed by George Jonas, Os Trapalhões no Auto da Compadecida (1987), directed by Roberto Farias, and O Auto da Compadecida (1999-2000), directed by Guel Arraes. The objective is to analyze not only the main differences between the film adaptations in comparison to their literary source, but also between them, to understand how they were eliminating traditional/regionalist elements to adopt a more conventional, or “universal”, representation of the same themes.

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FILMOGRAFIA DO CORPUS

A COMPADECIDA. Direção: George Jonas. Produção de Norcine Indústria Cinematográfica. Brasil: Alpha Filmes, 1969. DVD.

OS TRAPALHÕES no Auto da compadecida. Direção: Roberto Farias. Produção de Renato Aragão Produções Cinematográficas, Demuza Cinema e Produções Cinematográficas R.F. Farias Ltda. Brasil: Europa Filmes, 1987. DVD.

O AUTO da compadecida. Direção: Guel Arraes. Produção de Globo Filmes. Brasil: Columbia TriStar Home Video, 1999-2000. DVD.

Published

2022-12-15

How to Cite

Guerra, F. do M. (2022). Three is not a croud: The film adaptations of "Auto da Compadecida". Raído, 16(41), 341–368. https://doi.org/10.30612/raido.v16i41.15921

Issue

Section

Cinema e Literatura: práticas poéticas