Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malraux

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v16i41.15902

Keywords:

mise en scène, decupagem, Literatura, Cinema, André Malraux, A condição humana

Abstract

Abstract: This article aims at examining the cinematographic techniques in the novel Man’s Fate (1933) by André Malraux. We will begin by discussing the connections between literature and cinema and then analysing how its fictional style verbally recreates procedures from contemporary films to the author. The parameters taken into account, decoupage and mise en scène, refer to, respectively, the fragmented agency of points of view and strategies concerning scene lightning. As a result of those procedures, Malraux builds a work of undeniable visual beauty, mindful of the aesthetics novelties suggested by the most popular narrative art of the twentieth century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERA, F. De Sierra de Teruel à Espoir. 1895. Mille huit cent quatre-vingt-quinze, v. 76, p. 130-136, junho/2015. Disponível em: http://journals.openedition.org/1895/5019. Acesso em: 24/10/2021.

ALBERA, F.; MOREL, J-P. Esquisse d’une psychologie du cinéma. 1895. Mille huitcent quatre-vingt-quinze, v. 76, p. 136-154, junho/2015. Disponível em: http://journals.openedition.org/1895/5020. Acesso em: 24/10/2021.

AUMONT, J; MARIE, M. Dicionário Teórico e Crítico do Cinema. Tradução de Eloísa Araújo Ribeiro. Campinas: Papirus, 2003.

BARROSO, I. Prefácio. In: MALRAUX, André. A Condição Humana. Tradução de Ivo Barroso. Rio de Janeiro: Record, 1998.

BORDWELL, D. Sobre a história do estilo cinematográfico. Tradução de Luís Carlos Borges. Campinas: Editora Unicamp, 2013.

BORDWELL, D; THOMPSON, K. A arte do cinema. Tradução de Roberta Gregoli. Campinas: Editora Unicamp, 2018.

CLÉDER, J. Entre littérature et cinéma : les affinités ellectives. Paris: Armand Colin, 2012.

CUNHA, J. M. dos S. A lição aproveitada: modernismo e cinema em Mário de Andrade. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2011.

DOUDET, S. Genre et registre: vers une nouvelle conception du roman. In: MALRAUX,

André. La Condition Humaine. Paris: Folio, 2010. E-book. Disponível em: https://b-ok.lat/book/4481938/fd8533. Acesso em: 24/10/2021.

JEANNELLE, J. L. André Malraux, le fantôme du cinéma. Présence d’André Malraux, n° 14, 2017, p. 82-103. Disponível em: www.jstor.org/stable/44947125. Acesso em: 24/10/2021.

LACOUTURE, J. André Malraux, une vie dans le siècle. Paris: Seuil, 1973.

MAGNY, C. E. L’âge du roman américain. Paris: Éditions du Seuil, 1948.

MALRAUX, A. A Condição Humana. Tradução de Ivo Barroso. Rio de Janeiro: Record, 1998.

MALRAUX, A. La Condition Humaine. Paris: Gallimard, 1946.

MALRAUX, A. L’Espoir. Paris: Gallimard, 1972.

MEYER, A. La Condition Humaine d’André Malraux. Paris: Gallimard, 1991.

OLIVEIRA Jr., L. C. G. de. A mise en scène no cinema: do clássico ao cinema de fluxo. São Paulo: Papirus, 2013.

PINHEIRO, M. E. de S. C. Literatura e Pintura: André Malraux e Goya. Revista Eletrônica de Estudos Literários, Vitória, a. 2, n. 2, p.1-21, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/index.php/reel/article/view/3436. Acccesso em: 24/10/2021

POLAKOVIČOVÁ, D. Esthétique et techniques du cinéma expressionniste dans La Condition humaine d’André Malraux. 2008. 36 f. Dissertação de mestrado-Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2008.

SILVA, E. R. da. As (Não) Fronteiras Espácio-Temporais em ‘L’Espoir’ de André Malraux. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1978

Published

2022-12-15

How to Cite

Gesso, G. A., & Almeida, A. B. de. (2022). Para um estudo da imagem cinematográfica no romance A condição humana, de André Malraux. Raído, 16(41), 196–213. https://doi.org/10.30612/raido.v16i41.15902

Issue

Section

Cinema e Literatura: práticas poéticas