ACADEMIC PRODUCTION ON BASIC EDUCATION IN LATIN AMERICA: RESEARCH TRENDS

RESEARCH TRENDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v11i19.16616

Keywords:

Mapping, Research, Basic education, Latin America.

Abstract

the present work aims to identify and analyze works from Brazilian Postgraduate Programs
(strictu sensu) that focus on the production of research on basic education in the context of Latin
America. We carried out a survey of the state of knowledge type in the Database of Dissertations
and Theses of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and in
the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), with qualitative support from parameterized
consultation with the Directory of the Research Groups (DGP) in Brazil, of the National
Council for Scientific and Technological Development (CNPq). In view of the mapping developed, it
was possible to identify that there are studies (2014 to 2020) that focus on the theme of basic education
in the context of Latin America, however, in view of the general quantitative observed, these are
considered incipient, which requires an increase on the part of of funding instances (grants, groups
and/or lines, projects and research partnerships) in the area of “Education” knowledge, as a way of
integrating countries bordering Brazil. In terms of investigative trends, we can infer that interest in
guidelines from international organizations is growing, which demonstrates concern on the part of
researchers regarding political, social and cultural interference in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elis Regina dos Santos Viegas, Secretaria Municipal de Educação (SEMED) de Dourados, MS.

Técnica pedagógica da Secretaria Municipal de Educação (SEMED) de Dourados, MS.

References

ANDRÉ, M. Desafios da pós-graduação e da pesquisa sobre formação de professores. Educação & Linguagem, São Paulo, ano 10, n. 15, p. 43-59, jan./jun. 2007.

BALL, S. J. Performatividade, privatização e o pós‐estado do bem‐estar. Educ. Soc., Campinas, vol. 25, n. 89, set./dez., p. 1105‐1126, 2004.

BODENMULLER, S. C. Orientações curriculares para a pequena infância na América Latina: uma análise da educação infantil obrigatória no Equador, Peru e Uruguai. 188f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituição de Ensino. Universidade Federal de Santa

Catarina. Florianópolis: UFSC, 2017.

BROOKE, N. O futuro das políticas de responsabilização educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 128, p. 377-401, maio/ago, 2006.

CNPq. Grupos de Pesquisa e o DGP. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp/home#. Acesso em: jan. de 2022.

DIAS, F. P. de O. O projeto principal de educação para a América Latina e o Caribe (1980-2000) e a alfabetização de crianças. 287f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória: UFES, 2019.

ENDLICH, A. P. R. Os discursos da Unesco e a avaliação da alfabetização infantil na América Latina e Caribe (1980-2012): diálogo com o contexto brasileiro. 194f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória: UFES, 2019.

FARIAS, M. dos S. Educação na América Latina: (des)colonialidade e/ou (sub)missão. um estudo sobre a educação na Argentina, no Brasil e no México. 176f. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) - Universidade Federal de Pernambuco. Caruaru: UFPE, 2015.

FRANCO, M. E. D. P.; BORTOLINI, M. C. Políticas públicas e ações compartilhadas na produção de pesquisa: a cultura do coletivo na Universidade. In: Anais... 18ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu-MG: ANPED, 1995. Disponível em: http://www.anped11.uerj.br/18/ FRANCO.htm. Acesso em: out. de 2021.

GATTI, B. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 65-81, 2001.

GATTI, B. Pós-graduação e pesquisa em educação no Brasil: 1978-1981. Cadernos de Pesquisa, n. 44, p. 3-17, 1983.

MARIANO, K. L. P. Regionalismo na América do Sul: um novo esquema de análise e a experiência do Mercosul. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.

SANCHEZ LONDONO, J. Repercussões das orientações de organismos internacionais para o trabalho dos diretores de escola: um estudo comparado entre Brasil (São Paulo) e Colômbia (Manizales). 196f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Paulo. Guarulhos: UFSP, 2016.

SANTANA, E. Política pública de educação básica comparada: o impacto da transição democrática na política pública de educação básica: Brasil, Argentina e Paraguai, (1980 - 1999). 139f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Integração Latino-Americana. Foz do Iguaçu: UNILA, 2020.

SILVA, R. A. de D. Políticas para formação de professores da educação básica e orientações da UNESCO para a América Latina (2003-2015). 210f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá. Maringá: UEM, 2019.

TELLEZ, G. A. M. Espaço-escolar e sistema-mundial: análise das recomendações da UNESCO-ONU para a América Latina. 263f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia: UFU, 2017.

UCZAK, L. H. O Preal e as e as políticas de avaliação educacional para a América Latina. 212f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2014.

WALLERSTEIN, I. Mudando a geopolítica do sistema-mundo: 1945-2025. In: VALENCIA, A. S.; MARTINS, C. E. (orgs.). A América Latina e os desafios da globalização: ensaios dedicados a Ruy Mauro Marini. São Paulo: Boitempo, 2009.

WARDE, M. J. O Papel da pesquisa na pós-graduação em educação. Cadernos de Pesquisa, n. 73, p. 67-75, 1990.

Published

2022-12-12

How to Cite

Viegas, E. R. dos S. (2022). ACADEMIC PRODUCTION ON BASIC EDUCATION IN LATIN AMERICA: RESEARCH TRENDS: RESEARCH TRENDS. Horizontes - Revista De Educação, 11(19), 160–176. https://doi.org/10.30612/hre.v11i19.16616

Issue

Section

A EDUCAÇÃO BÁSICA NA AMÉRICA LATINA EM DEBATE