BOOK OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHER PÉ DE BRINCADEIRA:

THE CONSOLIDATING THE DISCOURSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v11i19.16612

Keywords:

Teacher’s Book, Child Education, BNCC

Abstract

This article aims to analyze the Book of Early Childhood Education Teacher Pé de
brincadeira, consolidating the discourses referent to verbal language (orality, reading and writing)
and its approach present in this material, which in turn reveals educational practices, builds and consolidates
discourses. The theoretical basis will be Cultural Studies (EC) and the methodology used
will be qualitative, with a documental nature. Based on the analyzes carried out, it is concluded that
the book was prepared to legitimize the discourse of the National Common Curricular Base (BNCC)
by implicitly and explicitly bringing fragments of this legal document in its pages. The simplistic way
in which the texts were prepared and presented seems inappropriate for teachers already trained
in higher education and the lack of mention of researchers, authors and scholars in the area also
draws attention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina Bulcão de Oliveira, Universidade Federal da Grande Dourados

UFGD Universidade Federal da Grande Dourados

Thaise da Silva, UFGD Universidade Federal da Grande Dourados

Pós-doutorado em Educação pala Universidade Estadual do
Mato Grosso do Sul (UEMS, 2017), doutorado em Educação pelo Programa de
Pós-Graduação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2012),
mestrado em Educação (UFRGS, 2008),
Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da
Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) e
professora adjunta da área de Currículo da mesma instituição.
E-mail:thaisesilva@ufgd.edu.br
Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8555-3653

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BARBOSA, M. C. S. HORN, M.G.S. Projetos Pedagógicos na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed. 2008.

CORDI, A. Pé de brincadeira. Curitiba: Ed. Positivo, 2018.

COSTA, M V., SILVEIRA, R. H., SOMMER, L. H. Estudos Culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, nº 23. p. 36-61, 2003.

DEHEINZELIN, M. et al. Aprender com a criança: Experiência e conhecimento. Belo Horizonte: Ed. Autêntica, 2018.

JUNQUEIRA FILHO, G. A. Linguagens Geradoras. Porto Alegre: Mediação, 2006.

MELLO, S. A. O processo de aquisição da escrita na educação Infantil: contribuições de Vygotsky. IN: FARIA, Ana Lúcia Goulart e MELLO, Suely Amaral (org.). Linguagens infantis: outras formas de leitura. Campinas: Autores Associados, 2005, p. 23-40.

PEREIRA, M. T. B. F. Letramento em Livros Didáticos para a Educação Infantil: Possibilidades instauradas com textos poéticos. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade São Francisco.

PINTO, A. Cadê? Achou! Educar, cuidar e Brincar na ação pedagógica da creche. 2018.

REYS, Yolanda. A casa imaginária: Leitura e literatura na primeira infância. 1. Ed. São Paulo: Global, 2010.

ROSSET; J. M et al. Práticas comentadas para inspirar. Formação do professor de educação infantil. São Paulo. Ed. Brasil. 2017.

SILVA, T. da. Os “Novos” Discursos sobre Alfabetização em Análise: Os Livros de 1º Ano do Ensino Fundamental de Nove Anos do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD 2010). Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2012.

SILVA, T. da. TEIXEIRA, M. P.. Linguagens, oralidade e cultura escrita: um olhar para a educação infantil. In: SARAT, Magda; TROQUEZ, Marta C. C.; SILVA, Thaise da (orgs). Formação Docente para a Educação Infantil: Experiências em curso. Dourados, MS: Ed da UFGD, 2018. p. 193-206.

TRINDADE, I. M. F. A invenção de uma nova ordem para as cartilhas: ser maternal, nacional e mestra. Queres ler? Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2004.

VEIGA-NETO, A. Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Published

2022-12-12

How to Cite

Oliveira, J. B. de, & Silva, T. da. (2022). BOOK OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHER PÉ DE BRINCADEIRA: : THE CONSOLIDATING THE DISCOURSES. Horizontes - Revista De Educação, 11(19), 80–94. https://doi.org/10.30612/hre.v11i19.16612

Issue

Section

A EDUCAÇÃO BÁSICA NA AMÉRICA LATINA EM DEBATE