EARLY CHILDHOOD EDUCATION (INITIAL) IN THE EDUCATIONAL REGULATION OF BRAZIL AND URUGUAY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v11i19.16611

Keywords:

Educational Policy, Child Education, Brazil, Uruguay

Abstract

This study aims at a comparative analysis of the current regulation on Early Childhood
Education in two countries that are part of Mercosur, Brazil and Uruguay, being called Early Childhood
Education in Brazil and Initial Education in Uruguay. The study is characterized as a documentary
research that has as its corpus of analysis the constitutional texts, the general laws or regulations
of national education and the specific laws that deal with this education in both countries. It is
concluded that such Education in these two countries has been presenting gains in normative terms
since the 1980s, after the military dictatorship, guaranteeing it as a child’s right, being mandatory for
children of four and five years in Brazil and of three to five years in Uruguay.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréia Vicência Vitor Alves, Universidade Federal da Grande Dourados

UFGD Universidade Federal da Grande Dourados

Jonata Cristina dos Santos, Universidade Federal da Grande Dourados

UFGD Universidade Federal da Grande Dourados

Giovanna de Matos Moraes Carneiro, Universidade Federal da Grande Dourados

Universidade Federal da Grande Dourados

References

BABINSKI, D. B. de O. O direito à educação básica no âmbito do Mercosul: proteção normativa nos planos constitucional, internacional e regional 2010. 182f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

BODENMÜLLER, Saskya Carolyne. Orientações Curriculares Para A Pequena Infância Na América Latina: Uma Análise Da Educação Infantil Obrigatória No Equador, Peru E Uruguai. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. 17ª edição. Belo Horizonte. Assembléia Legislativa do Estado de Minas Gerais. 2015

BRASIL. Lei n° 10.172 , de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências.

BRASIL. LEI Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 18 nov. de 2019

BRASIL. Emenda constitucional nº 53, de 19 de dezembro de 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Emendas/Emc/emc53.htm. Acesso dia 04 de jun. de 2019

BRASIL. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Emendas/Emc/emc59.htm. Acesso dia 04 de junho de 2019

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares para a Educacao Infantil/ Secretaria de Educacao Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica A educação infantil nos países do MERCOSUL: análise comparativa da legislação / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. -- Brasília : MEC/SEB, 2013. 132 p.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.

BRUSCATO, Andrea Cristiane Maraschin. Políticas Educacionais Para Crianças De Zero A Cinco Anos Na Argentina, Brasil E Uruguai (2001-2014): Um Estudo Comparativo. Tese (Doutorado) - Universidade Federal Do Rio Grande Do Sul, Faculdade De Educação, Programa De Pós- Graduação Em Educação, Porto Alegre, 2017.

KUHLMANN JR., Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 2007. 210p.

MICARELLO, Hilda Aparecida Linhares da Silva. A BNCC no contexto de ameaças ao estado democrático de direito. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 41, p. 61-75, set./dez. 2016.Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71550055005>. Acesso em 31 de ago. de 2020

NUNES, Deise Gonçalves. Reconhecimento social da infância no Brasil: da menoridade à cidadania. IN: VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de. (org.). Educação da Infância: história e política. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

SILVEIRA, Dynara Martinez. “Profe, tem trabalho ou a gente pode brincar?” a percepção do que é trabalho na educação infantil: estudo de caso na fronteira Brasil/Uruguai. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.

URUGUAY. Constituicion de La Republica com las modificaciones plebiscitadas el 26 de noviembro de 1989, el 26 de noviembro de 1994 y el 8 de diciembro de 1996. Montividéu. 1967.

URUGUAY. Ley nº 17.823/2004. Código de la Niñez y la Adolescencia. Disponível em <https://www.oas.org/dil/esp/Codigo_Ninez_Adolescencia_Uruguay.pdf> Acesso em: fev/2022.

URUGUAY. Ley nº 16.137/1989. Convención de los Derechos del Niño. Disponível em: < https://siteal.iiep.unesco.org/pt/bdnp/995/ley-161371990-aprueba-convencion-derechos-nino>Acesso em: fev/2022.

URUGUAY. Ley Nº 17.015/1998 Ley da Educación Inicial. Disponívelem: <http://www.parlamento.gub.uy/leyes/AccesoTextoLey.asp?Ley=17015&Anchor=> Acesso em: fev/2022.

URUGUAY. Ley nº 18.437, del 2008. Ley General de Educación. Diario Oficial de la epública Oriental del Uruguay. Montevideo, 2008.

URUGUAY. Ministerio de Educación y Cultura. Marco curricular para la atención y educación de niñas y niños uruguayos desde el nacimiento a los seis años.Montevideo: MEC, 2014.

Published

2022-12-12

How to Cite

Alves, A. V. V., Santos, J. C. dos, & Carneiro, G. de M. M. (2022). EARLY CHILDHOOD EDUCATION (INITIAL) IN THE EDUCATIONAL REGULATION OF BRAZIL AND URUGUAY. Horizontes - Revista De Educação, 11(19), 63–79. https://doi.org/10.30612/hre.v11i19.16611

Issue

Section

A EDUCAÇÃO BÁSICA NA AMÉRICA LATINA EM DEBATE