Dialogue about learning

Aging and non-formal education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.16524

Keywords:

Learning, Education, Aging

Abstract

Learning is a process that occurs inseparably from human experiences and permeates several contexts, environments and characteristics. Based on the convergence between population aging and the experience of learning throughout life, this study aimed to compile knowledge regarding the experience of the aging process, highlighting the possible effects of non-formal learning throughout life on the individual. To this end, a narrative investigation of the scientific literature available in the Scielo and PubMed databases was conducted. It was possible to recognize that there are institutional organizations that pay attention to the benefits of learning in old age, these, versing on the social and individual benefits, relating to the creation of support networks, increased independence and positive feelings such as self-esteem. It is concluded that learning in the aging process is an important source of positive impact in a multidimensional way, favoring quality of life and well-being in old age.

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Author Biographies

Dante Ogassavara, Universidade São Judas Tadeu (USJT), São Paulo – SP – Brasil

Psicólogo, Mestrando em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu.

Thais Silva-Ferreira, Universidade São Judas Tadeu (USJT), São Paulo – SP – Brasil

Graduanda em Psicologia, Programa de Iniciação Científica – ProCiência pela Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, SP, Brasil

Cintia Gonçalves de Mesquita Brites, Universidade São Judas Tadeu (USJT), São Paulo – SP – Brasil

Psicóloga, Mestranda em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, SP, Brasil

Jeniffer Ferreira-Costa, Universidade São Judas Tadeu (USJT), São Paulo – SP – Brasil

Graduanda em Psicologia, Programa de Iniciação Científica – ProCiência pela Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, SP, Brasil.

José Maria Montiel, Universidade São Judas Tadeu (USJT), São Paulo – SP – Brasil

Psicólogo, Mestre e Doutor em Psicologia. Docente do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Ciências do Envelhecimento da Universidade São Judas Tadeu/Instituto Ânima, São Paulo, SP, Brasil.

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Published

2023-03-16

How to Cite

OGASSAVARA, Dante; SILVA-FERREIRA, Thais; BRITES, Cintia Gonçalves de Mesquita; FERREIRA-COSTA, Jeniffer; MONTIEL, José Maria. Dialogue about learning: Aging and non-formal education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 13, n. 00, p. e023003, 2023. DOI: 10.30612/eduf.v13i00.16524. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/16524. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand