Rural Primary Education in the City of Apucarana-Paraná (1940-1990)
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v12i00.15322Keywords:
History of education, School institutions, Rural school, Apucarana-PRAbstract
This article aims to analyze the history of rural education in Apucarana-Paraná, between the decades of 1940 and 1990, from the contributions of the educational historiography about the subject and the documentary and iconographic sources located in the school collections of the city. The research in the area of school institutions has been concerned with recognizing the local peculiarities and the subjects involved in the schooling process. Therefore, it is necessary to identify the rural primary schools in the Apucarana's region, reconstitute their organization and means of creation, institutionalization and cessation in a context of (re) occupation of the territory by migrants and immigrants. In this reality, the rural school allowed the expansion of primary schooling, for the population living in rural areas, due the process of modernization of the state of Paraná. To reconstruct the reality of a city's rural education can be explained by the identity representation of that territory provided with culture, and this reality can be represented by the school collections; For this research, some locations were visited and it was elected the fields of research: "State School Alberto Santos-Dumont” where it was located the "Regional Training School Pestalozzi"; The “State School Nilo Cairo”, building which stores the documents of the "Secondary Training School Ovídio Decroly"; The “Rural State School Manuel Ribas", old "Apucarana's Rural Workers School" where is preserved most of the documents from Apucarana's rural areas primary schools; and the “Regional Department of Education" where it has been found general documentary sources of the city, such as minute books, teachers' records, students enrollment, and land possession documents, photographs, land registers, textbooks, and so on. The research resulted in the mapping of 90 municipal rural schools, two Training Schools and one rural workers school and the trajectory of these (construction, institutionalization, cessation and replacement) in the historical, political, geographical and economic context of the city of Apucarana - Paraná (1940-1990).
Downloads
References
AKSENEN, Elisângela Zarpelon Aksenen; MIGUEL, Maria Elisabeth Blanck. A Educação Rural no Paraná no início do século XX: A Voz dos Documentos Oficiais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 9., 2017, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2017.
APUCARANA. Ficha Diagnóstica da Escola Rural Municipal Ana Nery. Arquivo da Autarquia Municipal de Educação de Apucarana-PR (1944-1990).
ARAÚJO, José Carlos Souza; VALDEMARIN, Vera Teresa; SOUZA, Rosa Fátima. A Contribuição da Pesquisa em Perspectiva Comparada para a Escrita da História da Escola Primária no Brasil: Notas de um Balanço Crítico. In: SOUZA, Rosa Fátima; PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira; LOPES, Antônio de Pádua Carvalho (org.). História da Escola Primária no Brasil: investigações em perspectiva comparada em âmbito nacional. Aracaju: Edise, 2015. p. 27-41.
ÁVILA, Virgínia Pereira da Silva. História do ensino primário rural em São Paulo e Santa Catarina (1921-1952): uma abordagem comparada. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013. E-book. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/109306/ISBN9788579834875.pdf?sequence=1 Acesso em: março de 2020.
BRASIL. Sinopse Estatística do Estado do Paraná. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística,1942. n. 4.
CÔRREA, Rosa Lydia Teixeira. Política Educacional no Governo de Moyses Lupion: Aspectos Históricos da Expansão da Primária no Paraná/Brasil (1947 a 1951 e 1956 a 1960). Revista Interacções, Lisboa, n. 40, p. 170-191, 2016.
FURTADO, Alessandra Cristina; SCHELBAUER, Analete Regina; FIGUEIREDO DE SÁ, Elizabeth. Escola primária rural: caminhos percorridos pelos estados de Mato Grosso e Paraná. In: SOUZA, Rosa Fátima; PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira; LOPES, Antônio de Pádua Carvalho (org.). História da Escola Primária no Brasil: investigações em perspectiva comparada em âmbito nacional. Aracaju: Edise, 2015. p. 103-146.
GOUVÊA, Maria Cristina Soares; SOUZA, Rosa Fátima de. Escolas isoladas e reunidas: a produção da invisibilidade. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 16, n. 2, p. 229-231, abr./jun. 2016.
HERVATINI, Luciana. A Escola Normal Regional e suas Práticas Pedagógicas: dois retratos de um mesmo cenário no interior do Paraná. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2011.
IBGE. Instituto Brasileiro de Estatística. Sinopse Preliminar do Censo Demográfico. VIII Recenseamento Geral – 1970. Rio de Janeiro: IBGE, 1971. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/311/cd_1970_sinopse_preliminar_pr.pdf Acesso em: set. 2020.
LIMA, Rosangela. História do Ensino Primário Rural em Cianorte-PR (1950-1990). 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2015.
LIMA, Rosangela; SCHELBAUER, Analete Regina. As Escolas Rurais e a Organização do Ensino Primário em Cianorte-PR (1950-1990). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 16, p. 51-71, mar. 2015.
REVISTA Apucarana. Jubileu de Prata 1944-1969. 1968.
SACCHELLI, Gabriela da Silva. Educação Rural no Município de Apucarana-PR (1940-1990): Espaços, Instituições Escolares e Professores. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2019.
SCHELBAUER, Analete Regina. Da roça para a escola: institucionalização e expansão das escolas primárias rurais no Paraná (1930-1960). Hist. Educ., Porto Alegre, v. 18, n. 43, p. 71-91, maio/ago. 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.