Psychology and Lyrics: a meeting in the search for Inclusive Education in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v8i22.9053Keywords:
Inclusion. Higher education. Psychology. Libras.Abstract
This text discusses the promotion of Inclusive Learning in Higher Education through the report of a formative experience that launched the partnership between the Psychology Course of the College of Human Sciences (FCH) and the Bachelor's Degree Course in Languages: Portuguese / Libras (The Brazilian Sign Language) of the Open and Distance Learning (ODL) with the Multidisciplinary Nucleus for Inclusion and Accessibility of the Federal University of Grande Dourados (NUMIAc). In order to promote the inclusion of students with disabilities, a supervised internship proposal was implemented, which at the same time included inclusive education in the initial training of psychologists; contributed to the observation on the profile of the graduate of the Libras Course; and, subsidized institutional funds necessary to the implementation of policies of accessibility and qualified permanence to self-declared students with disabilities in the university.Downloads
References
ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. Psicologia escolar e educacional: história, compromissos e perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 12, n. 2, p. 469-475, 2008.
ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. Notas sobre o ensino de psicologia escolar em uma concepção crítica. Psicologia: Ensino & Formação, v. 5, n. 1, p. 20-31, 2014.
BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Lei n.º 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 25 abr. 2002, p. 23. Regulamentada pelo Decreto n.º 5.626, de 22 de dezembro de 2005.
BRASIL. Decreto n.º 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei n.º 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei n.º 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 23 dez. 2005, p. 28.
CHAVEIRO, Neuma; ALVES BARBOSA, Maria; PORTO, Celmo Celeno; BOUTTELET MUNARI, Denise; MEDEIROS, Marcelo; REIS DUARTE, Soraya Bianca. Atendimento à pessoa surda que utiliza a língua de sinais, na perspectiva do profissional da Saúde. Cogitare Enfermagem [online] 2010, 15. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=483648973007. Acesso em: 13 mar. 2018.
MENDONZA, Carmem E. Flores. Estudo exploratório sobre a atuação dos psicólogos escolares que trabalham com populações especiais em Mato Grosso do Sul. Estudos de Psicologia, v. 14, n. 1, 1997.
NORONHA, A. P. P. Cartilha Avaliação Psicológica – 2013. Brasília/DF: Conselho Federal de Psicologia, 2013. Disponível em: http://www.cfp.org.br.
PATTO, Maria Helena Souza. Ciência e política na primeira república: origens da psicologia escolar. Mnemosine, São Paulo, v. 1, n. 0, 2004.
POKER, Rosimar Bortolini et al. Plano de desenvolvimento individual para o atendimento educacional especializado. Marília: Cultura Acadêmica/Oficina Universitária, 2013.
QUADROS, Ronice Müller de. O tradutor e intérprete de língua brasileira de sinais e língua portuguesa. Secretaria de Educação Especial; Programa Nacional de Apoio à Educação de Surdos. Brasília: MEC; SEESP, 2004.
QUADROS, Ronice Müller de. (org.). Letras Libras: ontem, hoje e amanhã. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2014.
SKLIAR, Carlos. A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Dimensão, 1998.
SOUSA BRAZ-AQUINO, Fabíola de; LUCENA FERREIRA, Ingrid Rayssa; ALMEIDA CAVALCANTE, Lorena de. Concepções e práticas de psicólogos escolares e docentes acerca da inclusão escolar. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 36, n. 2, 2016.
SOUZA, Marilene Proença Rebello de. Psicologia escolar e políticas públicas em Educação: desafios contemporâneos. Em Aberto, Brasília, v. 23, n. 83, p. 107-128, mar. 2010.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação – Bacharelado em Psicologia/Formação de Psicólogo e Projeto Complementar – Licenciatura em Psicologia. Dourados, MS, 2017. Disponível em:http://files.ufgd.edu.br/arquivos/arquivos/78/COGRAD/PROJETO%20PPC%20Psicologia%20-%202017.pdf. Acesso em: 14 mar. 2017.
VIANA, Meire Nunes. Interfaces entre a Psicologia e a Educação: reflexões sobre a atuação em Psicologia Escolar. In: ______; FRANCISCHINI, Rosângela. Psicologia Escolar: que fazer é esse? Brasília: CFP, 2016.