General aspects of secondary education in Goiás 1925-1930

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v11i00.8315

Keywords:

História da Educação. Ensino Secundário. Reformas

Abstract

This article is the result of a study on secondary education and its general aspects of internalization, through its organization and consolidation in Brazil. With the Additional Act in 1834 the provinces receive the prerogative to legislate on primary and secondary education, in 1835 approve the first reform of education, which required compulsory primary and secondary education. Then emerges in Goiás the Lyceu of Goiás institution for boys and the College Sant'Anna institution for girls. The Republic was a period of several reforms that tried to organize the secondary education in the country and consequently in the state of Goiás. The reform that dedicates this study is the Reformation João Luiz Alves Rocha Vaz by the decree N. 16.782 A, of January 13 of 1925 and one of its main measures was the implementation of serial education and compulsory attendance and the non-linking of secondary education to higher education. The aforementioned colleges were the only institutions of secondary education in Goiás until the middle of 1920. Based on researches in articles, books and government reports of that time, shortly after this period other institutions of this type of education were opened in Goiás. modern secondary education was intended to form the political man who would follow the morality, the rules of social conduct and republican civility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Barros, Universidade Federal de Goiás

Professora Adjunta da Universidade Federal de Goiás – Regional Catalão.

References

AZEVEDO, Fernando de. A cultura brasileira. 3. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1953.

BARRA, Valdeniza Maria Lopes da. (org.). Estudos de história da educação de Goiás. (1830-1930). Goiânia: Ed. da PUC, 2011.

BARROS, Fernanda. Lyceu de Goyaz: elitização endossada pelas oligarquias goianas 1906-1930. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, 2006.

BARROS, Fernanda. Educação na Primeira e Segunda República em Goiás: precariedade consentida pelas forças oligárquicas. Revista GEPHEGO On-line, Jussara, ano I, n. 1, jan./jun. 2008.

BARROS, Fernanda. O tempo do Lyceu em Goiás: formação humanista e intelectuais 1906-1960. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, 2012.

BRASIL. Decreto de nº 16.782ª, de 13 de janeiro de 1925. Estabelece o concurso da União para a difusão do ensino primário, organiza o Departamento Nacional do Ensino, reforma o ensino secundário e superior e dá outras providências. Brasília, DF: Imprensa Nacional, 1925. v. 2. p. 20. (Coleção de Leis do Brasil)

BRASIL. Decreto nº 1.331ª, de 17 de fevereiro de 1854. Approva o regulamento para a reforma do ensino primário e secundário do Ministério da Côrte. Colleção das Leis do Império do Brasil. Brasília, DF: Imprensa Nacional, 1854. t. 17, pt. 2, p. 45. (Coleção de Leis do Brasil)

BRASIL. Decreto nº 11.530, de 18 de março de 1915. Reorganiza o ensino secundário e o superior na República. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 3028, 20 mar. 1915.

BRASIL. Decreto nº 2.006, de 24 de outubro de 1857. Approva o regulamento para os colégios públicos de instruccção secundária do Município da Côrte. Brasília, DF: Imprensa Nacional, 1857. v. 1, pt. 2, p. 384. (Coleção de Leis do Império do Brasil)

BRASIL. Decreto nº 3.890, de 1º de janeiro de 1901. Approva o Código dos Institutos Officiaes de Ensino Superior e Secundário, dependentes do Ministério da Justiça e Negócios Interiores. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 447, 25 jan. 1901.

BRASIL. Decreto nº 4.468 de 1º de fevereiro de 1870. Altera os regulamentos relativos ao Imperial Collegio de Pedro II. Brasília, DF: Imprensa Nacional, 1870. v. 1, pt. 2, p. 67. (Coleção de Leis do Império do Brasil)

BRASIL. Decreto nº 6.130, de 01 de março de 1876. Altera os Regulamentos do Imperial Collegio de Pedro II. Brasília, DF: Imprensa Nacional, 1876. v. 1, pt. 2, p. 256. (Coleção de Leis do Império do Brasil)

BRASIL. Decreto nº 6.884 de 20 de abril de 1878. Altera os Regulamentos do Imperial Collegio de Pedro II. Brasília, DF: Imprensa Nacional, 1878. v. 1, p. 207. (Coleção de Leis do Império do Brasil)

BRASIL. Decreto nº 8.659, de 5 de abril de 1911. Approva a lei Orgânica do Ensino Superior e do Fundamental na República. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 3983, 6 abr. 1911.

BRETAS, Genesco Ferreira. História da instrução pública em Goiás. Goiânia: CEGRAF / UFG, 2001.

CANEZIN, Maria Teresa. LOUREIRO, Walderês. N. A Escola Normal em Goiás. Goiânia: UFG, 1994.

GONCALVES, Ana Maria. Educação secundaria feminina em Goiás: intramuros de uma escola católica (Colégio Sant’Anna – 1915/1937). 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP, 2004.

HAIDAR, Maria de Lourdes Mariotto. O ensino secundário no Império Brasileiro. São Paulo: EDUSP, 1972.

NAGLE, Jorge. Educação e sociedade na Primeira República. Rio de Janeiro: DP&A,2001.

NEPOMUCENO, Maria Araújo. A ilusão pedagógica: 1930-1945. Estado, Sociedade e Educação em Goiás. Goiânia: EDUFG, 1994.

PIRES, Luciene. O ensino secundário em Jataí. Goiânia, 1997.

RIBEIRO, Diogo Jansen. O ensino secundário público na cidade de Anápolis-GO (1948-1961): estudos documentais e reflexões a partir de narrativas históricas. Jataí, 2016.

RIBEIRO, Paulo. História da educação escolar no Brasil: notas para uma reflexão. Pandéia, Ribeirão Preto, n. 4, p. 15-30, jul. 1993. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X1993000100003. Acesso em: 06 ago. 2017.

ROCHA, Marlos. O ensino elementar na Reforma Leôncio de Carvalho. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 43, jan./abr. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n43/a09v15n43.pdf . Acesso em: 25 jun. 2017.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

SILVA, Geraldo Bastos. A educação secundária: perspectiva histórica e teórica. São Paulo: Nacional, 1969. v. 94. 416 p. (Atualidades Pedagógicas)

ZOTTI, Solange. O ensino secundário no Império brasileiro. Unc/UNICAMP, São Paulo, Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 18, p. 29-44, jun. 2005. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/revis/revis18/art04_18.pdf. Acesso em: 25 jun. 2017.

Published

2021-03-01

How to Cite

BARROS, Fernanda. General aspects of secondary education in Goiás 1925-1930. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 11, n. 00, p. e021005, 2021. DOI: 10.30612/eduf.v11i00.8315. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/8315. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand