Trailed tracks and perspectives for training the teacher as an intellectual transformer

Authors

  • Wélica Patrícia Souza de Freitas Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Vivian dos Santos Calixto Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v7i21.8063

Keywords:

Critical pedagogy. Professional autonomy. Teacher training.

Abstract

The present text aims to present possibilities of discussion of critical pedagogy, more specifically of the teacher training model as Transforming Intellectual Transformant developed by Giroux, through the exposition and problematization of a narrative about the process of becoming a teacher. For this, we organize this narrative course through four movements, of which we can highlight: First steps: encounter with the Science-Technology-Society (CTS) perspective; The critical awakening; Immersion in the classroom: emerging difficulties and perspectives, and; The search for a formative continuum. We argue on the potentiality of critical pedagogy as a theoretical framework so that the teacher can act in order to be an active agent in the struggle for a more just and egalitarian society, as well as in its emancipation and autonomy, obtained from a critical analysis of the actions pedagogical.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRANTES, P. Revisitando a teoria da reprodução: debate teórico e aplicações ao caso português. Análise Social, v. XLVI, n. 199, p. 261-281, 2011.

AULER, D. Novos caminhos para a educação CTS: ampliando a participação. In: SANTOS, W. L. P; AULER. D. (orgs). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. 1. Ed. Brasília: UNB, 2011.

BOURDIEU, P. A Escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (orgs). Escritos de educação. Petrópolis, Vozes, 1998.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Tradução Fernando Tomaz, 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

CASSIANI, S.; LINSINGEN, I. V. Formação inicial de professores de Ciências: perspectiva discursiva na educação CTS. Educar, n. 34, p. 127-147, 2009.

CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2012.

DELIZOICOV. D; ANGOTTI. J. A. Metodologia do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 1991.

DELIZOICOV. D; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

NASCIMENTO, F; FERNANDES, H. L.; MENDONÇA, V. M. o ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, n. 39, p. 225-249, 2010.

OLIVEIRA, R. D. V. L.; QUEIROZ, G. R. P. C. A formação do professor como intelectual transformador e os fios que a compõem: uma análise a partir da formação inicial de uma professora de Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v, 16, n. 2, p. 339-360, 2016.

PERRENOUD, P. Profissionalização do professor e desenvolvimento de ciclos de aprendizagem. Tradução Neide Luzia de Rezende. Cadernos de pesquisa, n. 108, 1999.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, USP, v. 1. n. 1, p.72-89, jul/dez.1996.

QUEIRÓS, W. P. A articulação das culturas humanística e científica por meio do estudo histórico-sociocultural dos trabalhos de James Prescott Joule: contribuições para a formação de professores universitários em uma perspectiva transformadora. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2012.

SANTOS, W. L. P; MORTIMER E. F. Uma análise dos pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência - Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira, Ensaio: pesquisa em educação em ciências, v.2 n. 2, p.1-23,. dez. 2002.

ZEICHNER, K. Formação reflexiva de professores. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2018-05-07

How to Cite

FREITAS, Wélica Patrícia Souza de; CALIXTO, Vivian dos Santos. Trailed tracks and perspectives for training the teacher as an intellectual transformer. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 7, n. 21, p. 88–96, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v7i21.8063. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/8063. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: PRÁTICAS DE QUÍMICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA