The production of the collective: integrated views in the production of the coworking in Chemistry PIBID of UFPEL

Authors

  • Bruno dos Santos Pastoriza Universidade Federal de Pelotas
  • Fábio André Sangiogo Universidade Federal de Pelotas
  • Aurélia Valesca Soares de Azevedo
  • Karla dos Santos Terra
  • Sandriane Valadão Duarte
  • Alex Sandro de Castro Garrido
  • Thaine Brede Mota
  • Vanessa Lemos Guimarães
  • Vitória Schiavon
  • Tavane Rodrigues
  • Charlene de Paula
  • Letícia Leal Moreira
  • Jhonatas da Silva Nunes

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v7i21.8061

Keywords:

Cotutela. Teacher training. Cooperative and collaborative work. Chemistry teaching.

Abstract

An experience named ‘cotutela’ developed by the group of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) of the Universidade Federal de Pelotas (UFPel) is shown and discussed in this text. Different group perceptions and views are presented and centered in the collective and collaborative work. A basic school chemistry teacher as a supervisor, two university coordinators and a number between nine and twelve university students formed the group. Cotutela was used to plan, develop, realize and evaluate the actions of the group in the school. From the cotutela approach and collaborative interaction of the group of teachers a rupture with the isolated pedagogical work and an improvement in the students’ action are analyzed in this text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAPES (Brasil). Pibid - Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. 2017. Disponível em:<http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid/pibid>. Acesso em: 20 abr. 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAVIOLI, Aparecida de Fátima. Um olhar sobre o currículo de formação de professores: transformando atitudes em prática docente de inclusão. Revista da UNESC/CACOAL/RO, Ano 2, n. 4, 2005.

HOFFMANN, Jussara. O jogo do contrário em avaliação. 9.ed. Porto Alegre. Mediação. 2014.

ISAIA, Silvia; BOLZAN, Dóris; GIORDANI, Estela. Movimentos construtivos da docência superior: delineando possíveis ciclos de vida profissional docente. In: 30ª Reunião Anual da ANPED. Anais... Caxambu, MG, 2007.

ISAIA, Silvia; BOLZAN, Dóris. Compreendendo os movimentos construtivos da docência superior: construções sobre pedagogia universitária. Revista Linhas Críticas, v.14, n.26, p.43-58, 2008.

LAROSSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p.20-28, 2002.

MALDANER, Otavio. A pesquisa como perspectiva de formação continuada do professor de química. Química Nova, v. 22, n.2, 1999.

MEIRIEU, Philippe. Aprender... sim, mas como? 7ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

PASTORIZA, Bruno dos Santos. Educação Química em discurso, ou sobre um modo de olhar para a prática da Educação Química. 2015. 374 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

SANGIOGO, Fabio; AZEVEDO, Aurélia; PASTORIZA, Bruno. A cotutela na formação de pibidianos da área da Química da UFPEL: olhares da supervisão e coordenação do subprojeto. In: VI Encontro Nacional das Licenciaturas, V Seminário Nacional do PIBID, V Encontro Nacional de Coordenadores do PIBID e X Seminário Institucional PIBIDPUCPR. Anais... Curitiba: PUCRS, 2016.

SANTIAGO, Maria Eliete; NETO, José Batista. Formação de professores em Paulo Freire: uma filosofia como jeito de ser-estar e fazer pedagógicos. Revista e-curriculum, São Paulo, v.7, n.3, dez., 2011, p. 1-19.

WARSCHAUER, Cecília. Rodas em rede – oportunidades formativas na escola e fora dela. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2001.

Published

2018-05-07

How to Cite

PASTORIZA, Bruno dos Santos et al. The production of the collective: integrated views in the production of the coworking in Chemistry PIBID of UFPEL. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 7, n. 21, p. 73–87, 2018. DOI: 10.30612/eduf.v7i21.8061. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/8061. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: PRÁTICAS DE QUÍMICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA