Reading and the (re) writing of the history of scientists by students of middle school
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v7i21.8055Keywords:
Creative writing, Social reality, Chemistry Teaching.Abstract
Reading and writing are indispensable to human formation, because through them we are able to express and dialogue. Therefore, it is important and necessary to develop reading and writing practices in high school classes. In this context, we present a didactic intervention about the production of scientists’ diaries, through the exercise of creative writing in the sophomore Chemistry classes. We analyze the diaries through Content Analysis, thus it was possible to verify approximations with the realities experienced by the students in their daily life, once they were transferred to the scientists’ actions, fears, experiences characteristic of both the age and the social context.Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Brasília, 2000a. 109p.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, 2000b. 144p.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Redação no ENEM 2016 – Cartilha do participante. Brasília, 2016. 60p.
CACHAPUZ, A. et al. A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CHASSOT, A. A Ciência é masculina? É, sim senhora!... Contexto & Educação, ano 19, n.71/72, p. 9-28, 2004.
DELL'ISOLA, R. L. P. A interação sujeito-linguagem em leitura. Ensaios de Semiótica, n. 28-30, p. 163-170, 1994.
DIÁRIO DA DILMA: em tempo de crise, ovo de codorna é caviar. Revista Piauí, São Paulo, mar. 2016. Disponível em <http://piaui.folha.uol.com.br/materia/em-tempo-de-crise-ovo-decodorna-e-caviar/>. Acesso em: 16 out. 2017.
FLÔR, C. C. Na busca de ler para ser em aulas de química. Ijuí: Editora Unijuí, 2015.
FRANCO, M. L. P. B. Análise do conteúdo. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1992.
GATTI, I. M. C. et al. Escrita e criatividade na contextualização da Química. In.: Revista percursos, v. 17, n. 35, p.140-159, 2016.
GUEDES, P. C.; SOUZA, J. M. Leitura e escrita são tarefas da escola e não só do professor de português. In: NEVES, I. C. B. (Org.). Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: UFRGS, 2011. p.19-24.
GOLSCHMIDT, A. I. et al. O que é Ciência? Concepções de Licenciandos em Ciências Biológicas e Química. Contexto & Educação, ano 31, n. 99, p. 173-200, 2016.
JOLIBERT, J.; JACOB, J. Além dos muros da escola: a escrita como ponte entre os alunos e comunidade. Porto Alegre: Artmed, 2006.
MELO, A. P.; ROCHA, D. C. Reflexões sobre a importância da História e Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências. In.: Revista Espaço Acadêmico, n. 192, p. 69-77, 2017.
OGEDA, C. M. M.; PEDRO, K. M.; CHACON, M. C. M. Gênero e superdotação: um olhar para a representação feminina. In.: Revista Educação e Linguagens, v. 6, n. 10, p. 217-231, 2017.
RIBEIRO, R. A. et al. O uso da leitura para ensinar o conteúdo de fenômenos no ensino médio. In.: Revista de Ciências de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, n. 1, p. 155-165, 2017.
TEIXEIRA, E. S.; GRECA, I. M.; FREIRE JR., O. The history and philososophy in physics teaching: a research synthesis of didatic intervention. In.: Science & Education, v. 21, n. 6, p. 771-796, 2009.
VAN GRIETHUIJSEN, R. A. L. F. et al. Global Patterns in Students’Views of Science and Interest in Science. In.: Research in Science Education, v. 45, n. 4, p. 581-603, 2015.