Discourse analysis in teacher education initial years

Authors

  • Alberto Luiz Pereira da Costa
  • Regina Maria Pavanello

Keywords:

Construction of meaning.Communication. Discourse analysis

Abstract

The aim of this work is to analyse the discursive interactions performed in a Virtual environment of learning, a course in distance learning offered by a public University, in order to check whether this interaction and how it contributes to the work to be developed by tutors with students of the course in relation to the content of knowledge. As research methodology, we use qualitative research and analysis of the interactions, we use elements of discourse analysis, the investigation of the speech was through dialogic interaction between two or more individuals, through an online platform tools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

POSSARI, Lucia Helena. Educação a distância como processo semiodiscursivo. In: PRETI, Oreste. (Org.).Educação a distância: sobre discursos e práticas. Brasília: Líber Livro Editora, 2005. p. 91-108.

REZENDE, Flávia Amaral. A complexidade possível de ser transposta na conformação de ambiente de ensino e aprendizagem a distância. In: Ministério da Educação (Org.). Desafios da educação a distância na formação de professores. Brasília: MEC, 2006. p. 127-150.

SAMOYAULT, Tiphaine.A intertextualidade. Trad. Sandra Nitrini. São Paulo: Hucitec, 2008.

SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora visual verbal: aplicações na hipermídia. 3ª ed. São Paulo: Iluminuras/ FAPESP, 2005.

SANTOS, Milton. Pensando o espaço do homem. 5ª ed. São Paulo: EDUSP, 2012.

SILVA, Teresa et al. O papel da reflexão e dos mediadores na capacitação de aprendizescolaboradores: um dos suportes andragógicos das comunidades. In : VALENTE, Armando José. et al. (Orgs.), Educação a distância : prática e formação do profissional reflexivo. São Paulo : Avercamp, 2009. p. 205-260.

Published

2016-11-24

How to Cite

COSTA, Alberto Luiz Pereira da; PAVANELLO, Regina Maria. Discourse analysis in teacher education initial years. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 17, p. 132–146, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5791. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NA INFÂNCIA E NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL