The pedagogical knowledge of statistics in initial teacher education in the early years of elementary school
Keywords:
Knowledge Teachers. Statistics Education. Pedagogic knowledge of statistics.Abstract
This article presents a study about the teaching knowledge mobilized in teacher training in the early years on the statistics. The literature of teaching knowledge in the light of Lees Shulman, Clermont Gauthier e Maurice Tardif in line with readings focused on Education Statistics, for purposes of this study made it possible to analyze that Knowledge Pedagogic Statistics are mobilized in formation and have repercussions on the teaching practice of future teachers in the early years. The study was attended of 29 undergraduate course Integrated Degree in Education in Science, Mathematics and Languages /UFPA. The research field consists of two contexts, the course classroom initial training and classroom in the early years. The analytical material consisted of transcripts of the activities in the formative process concerning audios and videos. Knowledge Pedagogic Statistics discussed in the research were based on the professional practice of the teacher to teach statistics.Downloads
References
BATANERO, C. e DIAZ, C. Training teachers to teach statistics: What can we learn from research? Statistique et Enseignement, vol. 1, nº. 1, pp. 5-20, 2010.
CAMPOS, C. R. et. al. Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
CAZORLA, I. M. O Ensino de Estatística no Brasil. Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2015. http://www.sbem.com.br/gt_12/arquivos/cazorla.htm. Acessado: 28/07/15.
CURCIO, F. R. Comprehension of mathematical relationship expressed in graphs. Journal for Research in Mathematics, v. 18, n. 5, p. 382-393, 1987.
GAUTHIER, C. e. al. Por uma teoria Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 1998.
GONÇALVES, T. O. GONÇALVES, T. V. O. Reflexões sobre uma prática docente situada: buscando novas perspectivas para a formação de professores. In: GERALDI, C., FIORENTINI. D. e PEREIRA, E. (orgs.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado das Letras/ALB, 1998.
GOUVÊA, J. dos S. V. O ensino de Estatística nas séries iniciais do Ensino Fundamental nas escolas municipais na cidade de Boa Vista-RR Dissertação (Mestrado). Universidade Luterana do Brasil. Canoas, RS, 2011.
GUIMARÃES, G. Refletindo sobre a Educação Estatística na sala de aula. In: GUIMARÃES, G.; BORBA, R. (orgs.). Reflexões sobre o Ensino de Matemática nos anos iniciais de escolarização. Recife: SBEM, 2009.
KATAOKA, V. Y. et al. A educação estatística no ensino fundamental II em Lavras, Minas Gerais, Brasil: avaliação e intervenção. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, México, v. 14, n.2, p.233-263, jul. 2011.
LOPES, C. E. Os desafios para educação estatística no Currículo de Matemática. In: LOPES, Celi Espassandi; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; ALMOULOUD, Saddo Ag. Estudos e reflexões em educação estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.
__________. A probabilidade no ensino fundamental: uma análise curricular. Dissertação. Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, 1998.
MIZUKAMI, M. da G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Educação. v. 29, n.2, p. 17-32, 2004.
SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.