Expansion of higher education and developmentalism: limits and contradictions under the hegemony of capital

Authors

  • Rhoberta Santana de Araújo Universidade Federal da Grande Dourados

Keywords:

Higher education. Economics of education. Developmentalism.

Abstract

The ideology of economic development advocated by capitalism disseminates the discourse of education as an important factor for competitiveness in global economies. A set of state actions, materialized in plans, programs and legal instruments establish the connection between educationknowledge-development, establishing compliance with the economic demands. Higher education, analysis object of this article is heavily impacted by the mediations of capitalist sociability by expanding access in the wake of an extensive process of privatization, considering that majority offer is given in private-market institutions, with intense concentration of these institutions in Southeast region. The objective of this article is to analyze the current developmental phase initiated by major infrastructure projects in the country under the overcoming speech inequalities with better income distribution and interrelations with the distribution of access to higher education. The methodology is grounded in the contributions of historical and dialectical materialism and is the result of research conducted by the author in doctoral education. literature review and documentary analysis supported the production. The research results indicate uneven access in different regions of the country, in addition to a low participation of public institutions in enrollment, marking the continuity of privatizing scenario of higher education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Nelson. Dez anos de política econômica. SADER, Emir (org.) In: Dez anos de governos pós-neoliberais no Brasil: Lula e Dilma. São Paulo (SP): Boitempo; Rio de Janeiro: FLACSO Brasil, 2013.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano de Desenvolvimento da Educação. Razões, Princípios e Programas. (Aprovado em 24 de abril de 2007). Brasília: MEC, 2007a [HTTP criado em 27 nov.2007]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/livro/livro.pdf.

CABRAL NETO, Antonio; CASTRO, Alda Maria D.A. Educação a distância como estratégia de expansão do ensino superior no Brasil. In: CABRAL NETO, Antonio; CHAVES, Vera Lúcia Jacob; NASCIMENTO, Ilma Vieira. (Org.). Políticas para a Educação Superior no Brasil: velhos temas e novos desafios. São Paulo: Xamã, 2009, p. 85-108.

CÊA, Geórgia S. dos S. As versões do Projeto de Lei da Reforma da Educação Superior: princípios, impasses e limites. In: SIQUEIRA, Ângela C.; NEVES, Lúcia Maria W. (Org.). Educação superior: uma reforma em processo. São Paulo: Xamã, 2006, p. 43-79.

CHAVES, Vera Lúcia Jacob. Política de gestão e financiamento da expansão das universidades federais via precarização do trabalho docente. In: CHAVES, Vera L. Jacob; SILVA JUNIOR, João dos Reis. Educação Superior no Brasil e diversidade regional. Belém: EDUFPA, 2008, p 67-88.

DIAS SOBRINHO, José. Educação Superior: flexibilização e regulação ou avaliação e sentido público. In: MANCEBO, Deise [et.al.] (Org.). Políticas e gestão da Educação Superior: transformações recentes e debates atuais. São Paulo: Xamã; Goiânia: Alternativa, 2003, p.97-116.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re) exame das relações entre educação e estrutura econômico-social e capitalista. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

GUIMARÃES, Ricardo José Rocha. Nos caminhos do sonho: grandes projetos de desenvolvimento industrial no estado do Pará. In: XIMENES, Tereza (Org.). Cenários da industrialização da Amazônia. Belém: UNAMAZ, UFPA, NAEA, 1995, p. 157-203.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS. Censo da Educação Superior 2011. Sinopse Estatística. Brasília (DF): MEC: INEP, 2013. Disponível em: www.inep.gov.br

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. A Década inclusiva (2001-2011) Desigualdade, pobreza e políticas de renda. Comunicados do IPEA, nº 155. Brasília (DF): IPEA, 2012. Disponível em: www.ipea.gov.br

LEHER, Roberto. Educação no governo de Lula da Silva: a ruptura que não aconteceu. In: Vários Autores. Os anos Lula. Contribuições para um balanço crítico. Rio de Janeiro. Garamond, 2010a, p.369-412.

LOUREIRO, Violeta Refkalefsky. Pressupostos do Modelo de Integração da Amazônia Brasileira aos Mercados Nacional e Internacional em Vigência nas Últimas Décadas: a modernização às avessas. In: COSTA, Maria José Jackson (Org.). Sociologia na Amazônia. Debates teóricos e experiências de pesquisa. Belém: EDUFPA, 2001.

MANCEBO, Deise. Diversificação do ensino superior no Brasil e qualidade acadêmicocrítica. In: OLIVEIRA, João Ferreira de; CATANI, Afrânio Mendes; SILVA JÚNIOR, João dos Reis (Org.). Educação superior no Brasil: tempos de internacionalização. São Paulo: Xamã, 2010, p 37-53.

MARTINS, André Silva; NEVES, Lúcia Maria W. A proposta de autonomia universitária do governo Lula. In: NEVES, Lúcia Maria W. (Org.). Reforma universitária do governo Lula: reflexões para o debate. São Paulo: Xamã, 2004, p.91-110.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. S.P: Expressão Popular, 2007, p. 43-48; p.255-283.

MOTA, Ana Elizabete; AMARAL, Ângela; PERUZZO, Juliane. O novo

desenvolvimentismo e as políticas sociais na América Latina. In: MOTA, Ana Elizabete Simões da (Org.). Desenvolvimentismo e Construção da Hegemonia. São Paulo: Cortez, 2012.

MINTO, Lalo Watanabe. As reformas do ensino superior no Brasil: o público e o privado em questão. Campinas (SP): Autores Associados, 2006.

OLIVEIRA, João Ferreira de. A função social da educação e da escola pública: tensões, desafios e perspectivas. In: FERREIRA, Eliza Bertolozzi. OLIVEIRA, Dalila Andrade (Orgs.). Crise da escola e políticas educativas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

RICCI, Rudá. Lulismo, da Era dos Movimentos Sociais à ascensão da nova classe média brasileira. Brasília: Fundação Astrojildo Pereira/Rio: Contraponto, 2013.

Published

2016-10-05

How to Cite

ARAÚJO, Rhoberta Santana de. Expansion of higher education and developmentalism: limits and contradictions under the hegemony of capital. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 16, p. 93–105, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5713. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EFEITOS DA POLÍTICA DE EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR