Rural higher education: challenges of social movements and public universities in the implementation of undergraduate in Rural Education

Authors

  • Hellen do Socorro de Araújo Silva
  • Salomão A. Mufarrej Hage
  • Ana Cláudia da Silva Pereira
  • Maria da Conceição dos Santos Costa

Keywords:

Higher education. Rural Education. Social movements. Educational policies.

Abstract

The paper presents results of a study in progress developed by research of Universitas-Br network done by subproject wich investigates the Expansion of Rural Higher Education. Our goal was to analyze the implementation process of Undergraduate in Rural Education and understand the protagonism of social movements in the constitution of these courses as a public policy. The methodology used was anchored in qualitative research, through bibliographical, documentary and field studies. This study interpreted the data collected from interviews with coordinators, teachers and students working in the Undergraduate in Rural Education, and representatives of social movements, which are involved in this process of struggle for higher rural education in the state of Pará. The results show that the expansion and implementation of Undergraduate in Rural Education had the participation and protagonism of rural social movements, which in a dialogical, tense and critical form, seek to engage in the consolidation process of these courses at the higher education institutions in the perspective of claiming a counter hegemonic formation facing the process of educational exclusion experienced by rural populations in the capitalist system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APLLE, Michael W. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e de gênero em Educação. Tradução Thomaz Tadeu da Silva; Tina Amado; Vera Maria Moreira. Porto Alegre: Arte Médicas, 1995.

ARROYO, Miguel Gonzales. Política de formação de educadores (as) do campo. Cad. Cedes, Campinas, v. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br.

CADERNOS ANDES. Educação Pública. Brasília, n. 2, p. 15 a 30, janeiro/2013.

COSTA, Eliane Miranda. A Formação do Educador do Campo: um estudo a partir do Procampo. 208 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, UEPA, 2012.

FREIRE, P. Política e educação: ensaios. 5. ed - São Paulo, Cortez, 2001.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 46, p.235-274, jan.|abr. 2011

GUARESCHI, Neuza Maria. Resistência: uma categoria em discussão. In: HYPOLITO, A. L. M; VIEIRA, J.S.; GARCIA, M. M. A. Trabalho docente: formação e identidade. Pelotas: Seiva, 2002.

HAGE, Salomão Mufarrej. Movimentos sociais do campo e educação: referências para análise de políticas públicas de educação superior. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 1, p.133-150. 2014. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. Tradução Isa Tavares. 2.ed.São Paulo: Boitempo, 2008.

MOLINA, Castagna Mônica; SÁ, Laís Mourão. A Licenciatura em Educação do Campo da Universidade de Brasília: estratégias político- pedagógicas na formação de educadores do campo. In: MOLINA, Castagna Mônica; SÁ, Laís Mourão. (Orgs.). Licenciaturas em Educação do Campo: registro e reflexões a partir das experiências- piloto (UFMG, UNB, UFBA e UFS). Belo Horizonte: Autêntica editora, 2011.

_____. Desafios da Licenciatura na materialização das escolas do campo. In.: ______. Palestra. IV Seminário Nacional das Licenciaturas em Educação do Campo (PROCAMPO). Belém: MEC, 2014.

SANTOS, Clarice Aparecida dos. Educação do campo e políticas públicas no Brasil: a instituição de políticas públicas pelo protagonismo dos movimentos sociais do campo na luta pelo direito a educação. Programa de Pós- Graduação em Educação. Dissertação de Mestrado. UNB, Brasília, 2009.

Published

2016-10-05

How to Cite

SILVA, Hellen do Socorro de Araújo; HAGE, Salomão A. Mufarrej; PEREIRA, Ana Cláudia da Silva; COSTA, Maria da Conceição dos Santos. Rural higher education: challenges of social movements and public universities in the implementation of undergraduate in Rural Education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 16, p. 79–92, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5712. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EFEITOS DA POLÍTICA DE EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR