Mediations and contradictions in distance education: the professor´s and tutor´s work

Authors

  • João dos Reis Silva Junior Universidade Federal da Grande Dourados
  • Tania Barbosa Martins

Keywords:

Capital globalization. State Reform. Distance Education. Professor’s working conditions.

Abstract

The objective of this article is to analyze the contradictions presented by teacher’s working conditions, professors and tutor in distance education, mediated by political, organizations and institutional reforms, by reforming the state and educations, highlighting the contradictions for the reconfiguration for the teacher ’s wo rk in g. The methodological approach considered a bibliographical research of the transformations world of work and changes of the Public State Institutions. In Addtition to considering interviews with professors, classroom and on-line tutor in three poles of the Open University of Brazil (OUB)/Universidade Federal de Ouro Preto. The study concludes that the teacher’s working conditions in the distance, have certain incompatible and conflicting contradictins with market rationality which has modified the institutional nature of the Brazilian Public University and redefining the characteristics of the teacher’s profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

SLAUGHTER, S.; RHOADES, G. Academic capitalism and the new economy: market, state, and higher education. Baltimor: The John Hopkins University Press, 2010.

BANCO MUNDIAL. La enseñanza superior: la s lecciones derivadas de la experiencia. Washington, 1994. Disponível em: http://www.bancomundial.org.br. Acesso em: 9 abr. 2010.

______. Relatório sobre o desenvolvimento mundial: e Estado em um mundo em transformação. 1997. Disponível em: http://www.bancomundial.org.br/index.php/content/view_folder/94.html. Acesso em: 12 abr.2010.

______. Documento estratégico do Banco Mundial: a educação na América Latina e Caribe. 1999. Disponível em: http://www.bancomundial.org.br. Acesso em: 8 abr. 2010.

BARRETO, R. G.. Trabalho e Formação docente. Educação & Sociedade,Campinas, v. 25, n. 89, p. 1181-1201, set./dez. 2004.

______. Formação de professores a distância como estratégia de expansão do ensino superior. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1299-1318, out./dez. 2010.

BRASIL. Plano diretor da reforma do aparelho do Estado. Presidência da

República/Câmara da Reforma do Estado. Brasília, 1995a.

CHESNAIS, F.. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1995.

______. A mundialização financeira. Gênese, custos e riscos. São Paulo: Xamã, 1998.

DOURADO, L. F. Reforma do Estado e as Políticas para a Educação Superior no Brasil nos anos 90. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 23, n. 80, setembro/2002, p. 234-252. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 16/03/2010.

HARVEY, David. Condição Pós-Moderna: Uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Edições Loyola, 1992.

LAVAL, C. A Escola não é uma empresa: O neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.

MARTINS, T. B. As metamorfoses do trabalho docente na Universidade Aberta do Brasil (tese de doutorado). UFSCar. São Carlos. 2014.

PAULANI, L. A autonomização das formas verdadeiramente sociais na Teoria de Marx: comentários sobre o dinheiro no capitalismo contemporâneo. Economia, 2011, vol. 12, pg. 49-70. Disponível em:

http://www.anpec.org.br/revista/vol12/vol12n1p49_70.pdf(application/pdf). Acesso em 22 de setembro de 2012.

______. Brasil delivery: servidão financeira e estado de emergência econômico. São Paulo: Boitempo, 2008.

PAULANI, L. Teoria da inflação inercial: um episódio singular na história da ciência econômica no Brasil? In: LOURENÇO, M. R.(org). 50 anos de ciência econômica no Brasil: pensamento, instituições, depoimentos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

SERFATI, C. O papel dos grupos predominantemente industriais na financeirização da economia. In: CHESNAIS, F.. A Finança Mundializada: raízes sociais e políticas, configurações e consequências. São Paulo: Boitempo, 2005, p. 109-132.

SGUISSARDI, V.; SILVA JÚNIOR, J. dos R. Trabalho intensificado nas federais: pósgraduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.

SILVA JÚNIOR, J. dos R.; SGUISSARDI, V. Novas faces da educação superior no Brasil. 2. ed. São Paulo: Cortez: Bragança Paulista, SP: USF-IFAN, 2001.

SILVA JÚNIOR, J. dos R.; SGUISSARDI, V.; SILVA, E. P. E. Trabalho intensificado na universidade pública brasileira. Revista Universidade e Sociedade – Andes-SN, Brasília, ano XIX, n. 45, p.9-25, 2010.

Published

2016-10-05

How to Cite

SILVA JUNIOR, João dos Reis; MARTINS, Tania Barbosa. Mediations and contradictions in distance education: the professor´s and tutor´s work. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 16, p. 37–47, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5706. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EFEITOS DA POLÍTICA DE EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR