Children with disabilities inclusion and the involvement of managers school
Keywords:
Children with disabilities. Professional qualification. School managemenAbstract
The objective of this paper was to identify the involvement of directors in the school inclusion process in the municipality of Hortolandia-SP. They were selected for the study 20 directors who have worked in these positions in 2010 and 2011. The data collected through semistructured interviews with the subjects were analyzed using content analysis. We found that the directors know the structure of the municipality to meet children with disabilities in school and assess as satisfactory. We find that the resources and necessary adjustments are provided as they appear the demands and not thought out in advance. We also observed that the school, through its director, although not responsible for the child with disabilities, always pointing out the need for more professionals to handle these students. We conclude that the involvement of the directors with the inclusion process is limited due to paternalistic view that present disability. Managers need to broaden perspectives with regard to children with disabilities as subject learning and teaching, so that way they can plan and implement improvements to the care of this population.Downloads
References
BRASIL. Decreto no 6.571, 17 de setembro de 2008. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Decreto/D6571.htm. Acesso em: 20 mai. 2010.
CARLETTO, A. C.; CAMBIAGHI, S. Desenho universal: um conceito para todos. Realização: Vereadora Mara Gabrilli, 2009.
CARVALHO, R. E. A nova LDB e a Educação Especial. Rio de Janeiro: WVA, 1997.
DEMO, P. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2009.
JOAQUIM, R. C. v. A política de Educação Especial: um estudo sobre sua implementação nas escolas municipais de Campinas no período de 1989 a 2004. 2006. 213f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.
LIMA, L. Apertem os cintos, a direção (as) sumiu! Os desafios da gestão nas escolas inclusivas. In: RODRIGUES, D., KREBS, R. e FREITAS, S. N. (Orgs). Educação Inclusiva e necessidades educacionais especiais. Santa Maria: Ed. UFSM, 2005.
LUIZ, F. M. R. Experiências de famílias de crianças com Síndrome de Down no processo de inclusão na rede regular de ensino. 2009. 116f. Dissertação (Mestrado de Enfermagem em Saúde Pública) – Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2009.
MAZZOTTA, M. J. S. Educação Especial no Brasil: história e políticas públicas, 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
OLIVEIRA, F. I. W. ; PROFETA, M. S. Educação Inclusiva e alunos com necessidades educacionais especiais. In: OLIVEIRA, A. A. S; OMOTE, S.; GIROTO, C. R. M. (Orgs.). Inclusão Escolar: as contribuições da Educação Especial. São Paulo: Cultura Acadêmica Editora e Fundepe Editora, 2008.
PUGLISI, M.L.; FRANCO, B. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Líber Livro, 2005.
SECRETARIA DE EDUCAÇÃO – HORTOLÂNDIA. Apresentação de Workshop. Material impresso cedido pela Coordenação de Inclusão. 2011.
SILVA, C. L. O papel do diretor escolar na implantação de uma cultura educacional inclusiva a partir de um enfoque sócio-histórico. 2006. 154f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
TOMASINI, M. E. A. Expatriação social e a segregação institucional da diferença: reflexões. In: BIANCHETTI, L.; FREIRE, I. M. (Orgs.). Um olhar sobre a diferença: interação, trabalho e cidadania. 4.ed. Campinas: Papirus, 1998. p. 111- 133.