Intellectuals and education in Mato Grosso in the 1960s

Authors

  • Rômulo Pinheiro de Amorim
  • Márcia dos Santos Ferreira

Keywords:

Professional Trajectories. Intellectuals. Primary Education.

Abstract

This work aimed to analyze the formation of an intellectual group of educators in Mato Grosso and his actions in the state’s educational scenario in the 1960s. Thereunto, were analysed the training and professional trajectories of a primary teachers group who have taught at that time. As theoretical support for understanding the formation and action of a group of intellectuals of State Education were using the concept of “intellectual” and “intellectual sociability” elaborated by Jean- François Sirinelli (2003). The analyzes indicate that the acquisition of pedagogical knowledge of a group of primary teachers gave them a performance as intellectuals of education, to develop activities that contributed to the reorganization of the mastership in Mato Grosso.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCÂNTARA, H. R. Três anos de progresso educacional e sanitário. Cuiabá, Secretaria de Educação, Cultura e Saúde, 1964.

BARROS, N. P. S. Entrevista concedida a Rômulo Pinheiro de Amorim, membro do Grupo de Pesquisa em História da Educação e Memória do IE/UFMT. Cuiabá, 05 out. 2011.

BRASIL. O Plano Trienal de Desenvolvimento Econômico e Social 1963-1965. In: O Plano Trienal e o Ministério do Planejamento. [direção Rosa Freire d’Aguiar] – Rio de Janeiro: Contraponto: Centro Internacional Celso Furtado, 2011. p. 35 – 440.

BOTO, C. O professor primário português como intelectual: 'eu ensino, logo existo'. Linhas (UDESC), v. 6, n. 1, 2005. p. 79-130.

MARCÍLIO, H. História do ensino em Mato Grosso. Cuiabá: Secretaria de Educação, Cultura e Saúde, 1963.

O ESTADO DE MATO GROSSO. Centro de Treinamento vai funcionar dia 16: 40 alunas acham-se inscritas Cuiabá. 10/08/1963. APMT.

O ESTADO DE MATO GROSSO. Departamento de Educação e Cultura – Edital de Convocação. 14/07/1963. APMT.

PAIVA, E. V; PAIXÃO, L. P. PABAEE (1956-1964): a americanização do ensino no Brasil? Niterói: EdUFF, 2002.

SCHUELER, A. F. M. Professores primários como intelectuais da cidade: um estudo sobre produção escrita e sociabilidade intelectual (Corte imperial, 1860-1889). Revista de Educação Pública, v. 16, n. 32, p. 131-144, set.-dez./2007.

SILVA, A. T. O. Entrevista concedida a Rômulo Pinheiro de Amorim, membro do Grupo de Pesquisa em História da Educação e Memória do IE/UFMT. Cuiabá-MT, 03 de ago. 2011.

SILVA, C. R. P. Entrevista concedida a Rômulo Pinheiro de Amorim, membro do Grupo de Pesquisa em História da Educação e Memória do IE/UFMT. Cuiabá-MT, 18 de nov. 2011.

SILVA, E. F. S. P. Escola Normal de Cuiabá: história da formação de professores em Mato Grosso (1910-1916). Cuiabá, MT: Central de Texto: EdUFMT, 2006. (Coletânea Educação e Memória; v. 2 / Nicanor Palhares Sá, Elizabeth Madureira (Orgs.).

SILVA, I. F. Entrevista concedida a Rômulo Pinheiro de Amorim, membro do Grupo de Pesquisa em História da Educação e Memória do IE/UFMT. Santo Antônio de Leverger-MT, 05 de nov. 2011.

SIRINELLI, J. F. Os intelectuais. In: REMOND, René. Por uma História Política. 2ª ed. Tradução de Dora Rocha, Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2003.

Published

2016-08-16

How to Cite

DE AMORIM, Rômulo Pinheiro; FERREIRA, Márcia dos Santos. Intellectuals and education in Mato Grosso in the 1960s. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 5, n. 15, p. 61–74, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5532. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ INTELECTUAIS DA EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO