Iracema da Silva Machado Casagrande between the dream and the reality: being a teacher!

Authors

  • Carlos Edinei de Oliveira
  • Kátia Maria Kunntz Beck

Keywords:

Recent colonization. Life trajectory. Rural teacher.

Abstract

This text aims to analyze the significance of the social trajectory of the first rural teacher city of Tangara da Serra - MT, identifying it as one of the people responsible in the execution of the dynamic (re) occupation policy Mato Grosso's agricultural frontier, in the case of the city of Tangara da Serra, from the 60s of the twentieth century. Methodologically text was constructed with the reading of written sources (Acts and school documents), iconographic, and oral sources. Were constructed and used interviews already recorded with Iracema da Silva Machado Casagrande. The text is based on the theoretical framework of historiographical thought Roger Chartier and Arlette Farge, in this context analyzes on the life trajectory of Iracema Casagrande were built, highlighting his childhood, his schooling, migration to Mato Grosso, and do-a teacher. We conclude that the teacher do, even without a license, in a region of recent settlement of Mato Grosso, was a common practice, which was one key to the consolidation of the developments achieved by the projects of private colonization element.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Casimiro de. As Primaveras. Rio de Janeiro: [s.n.], 1959.

ALMEIDA, Dóris Bittencourt. A educação rural como processo civilizador. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara. (orgs.). História e memórias da educação no Brasil. Vol III – Século XX. Petrópolis: Vozes, 2005.

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: as infâncias de Manoel de Barros. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2008.

BOBBIO, Norberto. Os intelectuais e o poder: dúvidas e opções dos homens de cultura na sociedade contemporânea. São Paulo: Editora da UNESP, 1997.

CASAGRANDE, Iracema da Silva Machado. Iracema da Silva Machado Casagrande: depoimento [maio, 2001]. Entrevistador: João de Almeida. Tangará da Serra: Rádio Pioneira. 2001. Entrevista concedida a Rádio Pioneira.

CASAGRANDE, Iracema da Silva Machado. Iracema da Silva Machado Casagrande: depoimento [fevereiro 2006]. Entrevistador: Carlos Edinei de Oliveira. Tangará da Serra: UNEMAT. 2006. (2:48:17 min.). Entrevista concedida ao Núcleo de Documentação de História Escrita e Oral (NUDHEO).

CASAGRANDE, Iracema da Silva Machado. Iracema da Silva Machado Casagrande: depoimento [julho 2014]. Entrevistadora: Kátia Maria Kunntz Beck. Cuiabá: IE/UFMT. 2014. (0:13:17 min.). Entrevista concedida ao Grupo de Pesquisa em História da Educação e

Memória (GEM).

CHARTIER, Roger. A História cultural: entre práticas e representações. Lisboa, DIFEL: Rio de Janeiro: Beltrand Brasil S.A, 1990.

__________. Palestra Pouvoirset limites de lanotion de representation proferida pelo professor Roger Chartier em 7 de maio de 2010 no Colloque franco-allemand “Representation/ Darstellung”, realizado pelo Institut Historique Allemand de Paris. Tradução de Andre Dioney Fonseca e Eduardo de Melo Salgueiro. Fronteiras, Dourados, MS, v. 13, n. 23, jan./jun. UFVG, 2011.

FARGE, Arlette. Lugares para a história. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. (Coleção história e historiografia).

KUHLMANN JR, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

NÓVOA, António. O espaço público da educação: imagens, narrativas e dilemas. In Espaços de Educação, Tempos de Formação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, pp. 237-263, 2002.

OLIVEIRA, Carlos Edinei de. Migração e escolarização: história de instituições escolares de Tangará da Serra - Mato Grosso - Brasil (1964 -1976). 2009. 335f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.

VILALVA, Walnice Aparecida Matos; MIYAZAKI, Tieko Yamaguchi. Fios de memória. Pioneiros de Tangará da Serra, Cáceres: UNEMAT Editora, 2013.

Ata de Criação da Escola Rural Mista Municipal Santo Antônio. Núcleo de Documentação de História Escrita e Oral de Tangará da Serra (NUDHEO-TS), 1965.

Caderno de Poemas Iracema da Silva Machado Casagrande, habilitação em Magistério, Projeto Logos II – 1981/1982.

ROUGE. Nunca deixe de sonhar. Remixes, 18 faixas, 2003.

TEIXEIRINHA. O Colono. Popularidade, 14 faixas, 1999.

TIÃO CARREIRO & PARDINHO. A mão e o tempo. Sucessos de ouro, 24 faixas, 2002.

___________. Cuiabá. Sucessos de ouro, 12 faixas, 2002.

Published

2016-08-16

How to Cite

DE OLIVEIRA, Carlos Edinei; BECK, Kátia Maria Kunntz. Iracema da Silva Machado Casagrande between the dream and the reality: being a teacher!. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 5, n. 15, p. 32–45, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5530. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ INTELECTUAIS DA EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO