Policies on access and permanence in the brazilian higher education system: dilemmas and prospects

Authors

  • Reginaldo Celio Sobrinho [UFES]
  • Euluze Rodrigues da Costa Junior
  • Tamille Correia de Miranda Milanezi

Keywords:

Figuration. Interdependence. Higher Education.

Abstract

We systematized reflections on the sociodynamics of Brazilian higher education, focusing on aspects regarding the tensions related to the increase of the access and to safeguard the permanence of students in that educational level. In terms of methodology, the group used document analysis and applied a closed questionnaire. For the purpose of the present project were considered research subjects students of a Pedagogy degree course, which included among them the enrollment of a Deaf student. The text is anchored in the concepts of figuration and interdependence network, developed by Norbert Elias. The data demonstrated that only from the late twentieth century, students from working class or less favored and deaf students became presence in Higher Education. Still, in the national documents and international agreements we have consulted, the individuals and their expectations do not constitute pivotal benchmarks in the proposal of the educational policy to be implemented. It is then guaranteed an educational policy in which prevail specific notions of justice, equality and social participation that seem to exist prior to and independent of individuals and their concrete demands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELLETATI, Valéria Cordeiro Fernandes. Dificuldades de alunos ingressantes na universidade pública: indicadores para reflexões sobre a docência universitária. 2011. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo. São Paulo, 2011.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Tradução de Rosaura Eichenberg. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BRASIL. Lei 10.098 de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, 19 de dez. 2000. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L10098.htm Acesso em: 11/07/2015.

______. Decreto nº 5.626 de 22 de dezembro de 2005. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, 22 de dez. 2005. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm Acesso em 11/07/2015.

BRUNO, Marilda Moraes Garcia. Políticas afirmativas para a inclusão do surdo no ensino superior: algumas reflexões sobre o acesso, a permanência e a cultura universitária. Revista brasileira de estudos pedagógicos – INEP, Brasília, v.92, n.232, p.542-556, set./dez. 2011.

CUNHA, Luiz Antônio. Ensino superior e a universidade no Brasil. In: FARIA FILHO, Luciano Mendes; LOPES, Eliane Marta Teixeira; VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

ELIAS, Norbert. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. v.1. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

ELIAS, Norbert. Introdução à sociologia. Lisboa/Portugal: Edições 70, 2014. IBGE. Índice de Gini da distribuição do rendimento mensal dos domicílios com rendimento. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios – PNAD 1992/2007. Brasília. 1992/2007. Disponível em:

http://seriesestatisticas.ibge.gov.br/series.aspx?no=1&op=1&vcodigo=FED103&t=indicegini-distribuicao-rendimento-mensal-domicilios Acesso em: 15/08/2015.

IBGE. Censo Demográfico 2000. Brasília, 2000. Disponível em:

http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2000/tabelabrasil111.shtm Acesso em: 15/08/2015.

IBGE. Censo Demográfico 2010. Brasília, 2010. Disponível em:

http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2010/default.shtm Acesso em: 15/08/2015.

IBGE. Estimativas de População. Estimativas 2013. Brasília, IBGE. Jul. 2013. Disponível em: ftp://ftp.ibge.gov.br/Estimativas_de_Populacao/Estimativas_2013/retificacao_estimativa_2013_dou.pdf Acesso em: 15/08/2015.

IBGE. Produto Interno Bruto: valores correntes. Sistema de contas nacionais. Brasília. Diretoria de pesquisas e coordenação de contas nacionais. 1996/1-2015/1. Disponível em: http://seriesestatisticas.ibge.gov.br/series. aspx?no=1&op=1&vcodigo=ST17&t=produtointerno-bruto-brvalores-correntes

Acesso em: 15/08/2015.

INEP. Sinopse da Estatística da Educação Básica. Sinopses estatísticas. Brasília, 1998a. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse Acesso em: 15/08/2015.

INEP. Evolução da Educação Superior. Censo do Ensino Superior. Brasília, 1998b. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/censo-da-educacao-superior/evolucao-1980-a2007 Acesso em: 06/07/2015.

INEP. Sinopse da Estatística da Educação Básica. Sinopses Estatísticas. Brasília, 2000a. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse Acesso em: 15/08/2015.

INEP. Sinopse da Educação Superior. Sinopses estatísticas. Brasília, 2000b. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse Acesso em: 05/08/2015.

INEP. Sinopse da Educação Superior. Sinopses estatísticas. Brasília, 2011. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse Acesso em: 05/08/2015.

INEP. Sinopse da Educação Superior. Sinopses estatísticas. Brasília, 2011. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse Acesso em: 05/08/2015.

INEP. Sinopse da Educação Superior. Sinopses estatísticas. Brasília, 2012. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse. Acesso em: 05/08/2015.

INEP. Sinopse da Educação Superior. Sinopses estatísticas. Brasília, 2013. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse Acesso em: 05/08/2015.

REIS, Eustáquio et al., 2003. Contas Nacionais. Brasil: Tabela População, Produto Interno Bruto, Produto Interno Bruto – per capita – e deflator implícito do Produto Interno Bruto, 1901/2000. In: Estatísticas do Século XX. Rio de Janeiro. IGBE, 2007.

ROMANO, Roberto. Reflexões sobre a universidade. In: SILVA, Maria Abádia da; SILVA, Ronalda Barreto (orgs). A ideia de universidade: rumos e desafios. Brasília: Líber, 2006.

SPELLER, Paulo. Marcos da educação superior no cenário mundial e suas implicações para o Brasil. In: OLIVEIRA, João Ferreira de; CATANI, Afrânio Mendes; SILVA JUNIOR, João dos Reis [et al.] (orgs). Educação Superior no Brasil: tempos de internacionalização. São Paulo: Xamã, 2010. PNUD. Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil 2013. Brasília. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento, 2013. Disponível em: http://www.pnud.org.br/arquivos/idhm-do-brasil.pdf Acesso em: 15/08/2015.

PORTO, Cláudio; RÉGNIER, Karla. O ensino superior no mundo e no Brasil: condicionantes, tendências e cenários para o horizonte 2003-2025. Brasília: Secretaria de Educação Superior. Dez. 2003. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/ensinosuperiormundobrasiltendenciascenarios2003-2025.pdf Acesso em: 20/08/2015.

______. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior – 2009: la nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo: comunicado (8 jul.2009). Paris, 2009. Disponível em: http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf Acesso em: 20/07/2015;

______. La Educación Superior en América Latina y el Caribe: diez años después de la Conferencia Mundial de 1998. Cali: Iesalc-Unesco, PUJ, 2008. Disponível em: www.iesalc.unesco.org.ve/.../A_diez_anos_dela_conferencia_mundial.pdf Acesso em: 20/07/2015.

Published

2016-01-20

How to Cite

SOBRINHO, Reginaldo Celio; DA COSTA JUNIOR, Euluze Rodrigues; MILANEZI, Tamille Correia de Miranda. Policies on access and permanence in the brazilian higher education system: dilemmas and prospects. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 12, p. 87–103, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/4714. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand