Dialectics of labour and worker training: education proposal for a emancipatory
Keywords:
Work and Education. Middle School. Working as an educational principle.Abstract
We will analyze in this text the relationship between work and education in modern capitalist society and the implications of social relations established for the training of young people in the context of productive restructuring, linking this discussion to the presentation of the "innovative" proposal of the government of Minas Gerais for Middle School in Antônio Anastasia management. For this, we will resume concept of work in Marx (2012) and the concept of work as an educational principle in Gramsci (2011), considering that even today is a proposal for emancipatory education that does not find resonance in the formation of policies for youth that are engendered in the level High School. We conclude that the dualistic and exclusionary of this level, which maintains a professional school for those who need to ensure the immediate survival and a humanist school for a few leaders, must also be broken if we want to break the model of exploitation of the existing work in our society for what is fundamentally a broad, solid, for all, training that incorporates the humanistic and technological perspective.Downloads
References
ALVES, Giovanni. Dimensões da reestruturação produtiva: ensaios de sociologia do trabalho. 2. ed. São Paulo: Práxis, 2007.
ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho? 13. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
______. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2009.
BANCOS privados fecham 7.000 empregos entre janeiro e setembro de 2013. São Paulo: UOL, 2013. Disponível em: http://economia.uol.com.br/empregos-e-carreiras/noticias/redacao/2013/10/29/bancos-privados-fecham-7000-empregos-entre-janeiro-e-setembro-de-2013.htm>. Acesso em:
out. 2013.
BAQUIM, C. A. Minas aponta o caminho: a reforma educacional mineira na década de 90. 2003. 287 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2003.
BRASIL. EMENDA CONSTITUCIONAL Nº 59, de 11 de novembro de 2009. Acrescenta § 3º ao art. 76 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias e á outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao /Emendas/ Emc/ emc
htm Acesso em: maio/2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Brasil Alfabetizado. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=17457&Itemid=817 Acesso em: maio/2015.
CASALLI, A. et al. (org.). Empregabilidade e educação: novos caminhos no mundo do trabalho. São Paulo: EDUC, 1997.
DRAIBE, Sônia Maria. As políticas sociais e o neoliberalismo: reflexões suscitadas pelas experiências latino-americanas. Revista USP, São Paulo, n. 17, 1994. p. 86-101.
ENGELS, Friederich. O papel do trabalho na transformação do macaco em homem. 1876. Disponível em: http://www.marxists.org/portugues/marx/1876/mes/macaco.htm Acesso
em: 20 out. 2013.
GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
______. Cadernos do cárcere. 6. ed. Vol. 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
KUENZER, Acácia Zeneida. Da dualidade assumida à dualidade negada: o discurso da flexibilização justifica a inclusão excludente. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100 – Especial, p.1153-1178, out. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a
pdf Acesso em: jun. 2013.
MARX, Karl. A miséria da filosofia. São Paulo: Global, 1985.
______. A questão judaica. 1989. Disponível em: http://www.lusosofia.net/textos/marx_questao_judaica.pdf Acesso em: 15 jan. 2014.
______. Capital: crítica da economia política. 30. ed. Livro I, v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
______. Capítulo VI inédito. In.:______. O Capital. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.
MINAS GERAIS. SEE/MG. Novo ensino médio (Reinventando o Ensino Médio). 2012a. Disponível em: http://www.educacao.mg.gov.br/component/gmg/action/2825-novo-ensinomedio-reinventando-o-ensino-medio Acesso em: maio 2014.
______. SEE/MG. Reinventando o ensino médio: caderno de orientações. 2012b. Disponível em: http://www.educacao.mg.gov.br/images/stories/reinventando/REINVENTANDO_ENSINO_MEDIO_CADERNO_ORIENTACOES_WEB.pdf Acesso em: maio/2014.
______. SEE/MG. Resolução SEE no 2251, de 2 de janeiro de 2013. Dispõe sobre a implantação do projeto Reinventando o Ensino Médio que institui e regulamenta a organização curricular a ser gradativamente implantada nos cursos de ensino médio regular da rede estadual de ensino de Minas Gerais. Belo Horizonte: SEE/MG, 2013a.
______. SEE/MG. Resolução SEE nº 2486, de 20 de dezembro de 2013. Dispõe sobre a universalização do Reinventando o Ensino Médio nas Escolas da rede pública estadual de Minas Gerais. 2013b. Disponível em: http://jornal.iof.mg.gov.br/xmlui/handle/123456789/110853?paginaCorrente=001&posicaoPagCorrente=110807&linkBase=http%3A%2F%2Fjornal.iof.mg.gov.br%3A80%2Fxmlui%2Fhandle%2F123456789%2F&totalPaginas=108&paginaDestino=47&indice=0 Acesso em: maio/2014.
NOSELLA, Paolo. Ensino Médio: em busca do princípio pedagógico. Educação e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 117, p. 1051-1066, out.-dez. 2011. Disponível: em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010173302011000400009&lng=en&nrm=iso Acesso em: jun./2013.
______. Ensino médio: unitário ou multiforme? Revista Brasileira de Educação, v. 20 n. 60, p. 121-142, jan.-mar. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v20n60/1413-2478-rbedu-20-60-0121.pdf Acesso em: maio)2015.
OLIVEIRA, D. A. Política educacional nos anos 1990: educação básica e empregabilidade. In: DOURADO, L. F.; PARO, V. H. (Orgs.). Políticas Públicas & Educação Básica. São Paulo: Xamã, 2001. p. 105-121.
SIMIONATO, Ivete. A concepção de hegemonia. In: SIMIONATO, Ivete. Gramsci: sua teoria, incidência no Brasil, influência no Serviço Social. Florianópolis: Ed. Da UFSC; São Paulo: Cortez, 1999, p.37 -50.
SOUZA, José dos Santos. Trabalho, juventude e qualificação profissional: a pedagogia da hegemonia das políticas de inclusão de jovens no Brasil. In: I Seminário Nacional de Sociologia e Política da UFPR, 2009, Curitiba. Seminário Nacional Sociologia e Política (online). Curitiba/PR: UFPR, 2009, p. 01-18.