Science and policy analysis of science program without borders from the perspective gramscian

Authors

  • Cezar Luiz de Mari UFV
  • Lara Carlette Thieng UFV

Keywords:

Science. Gramsci. Policy Public.

Abstract

This article aims to discuss the concept of science from Gramsci's thought and has, as its analytical approach, the Sciences Program Without Frontiers -CsF- ( 2001-2014 ) . We start from the understanding that this program states the ideals about science proposed throughout the ages , and is configured as a materialization of current trends over the place and the role of higher education in the production of knowledge on the socio historical perspectives of central and peripheral countries . In this sense , at first , we work with the notion of science in Gramsci, and in a second moment , we analyze the official implementation document of CsF from the point of view of the objectives and scientific concept . We believe that the program is presented as a general trend of the internationalization policy, which may raise new opportunities for pragmatic strengthening of some productive sectors, not guaranteeing , however, a significant difference to the labor field or to the expansion of new fields of knowledge, besides indicating a strengthening of scientific ideology, without the accompaniment of an enlarged society understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRIGHI, G. A Ilusão do Desenvolvimento. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRASIL. Programa Ciências sem Fronteiras. Disponível em:

http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf, 2011. Acesso em: 6 mar. 2012.

CHAUÍ, M. A universidade operacional. Folha de S. Paulo, Mais! São Paulo, Domingo, 09 de maio de 1999.

______. A universidade em nova perspectiva. Conferência na sessão de abertura da 26ª Reunião Anual da ANPEd, Poços de Caldas, MG, em 5 de outubro de 2003.

DE MARI, C. L. “Sociedade do Conhecimento” e educação superior na década de 1990: O Banco Mundial e a produção do desejo irrealizável de Midas. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação- PPGE/UFSC, Florianópolis – SC, 2006.

ROUSSEFF, D. Discurso da Presidenta da República, Dilma Rousseff, na cerimônia de regulamentação do programa Ciência sem Fronteiras e de anúncio de chamadas públicas para bolsas de estudo no exterior. Disponível em: http://www2.planalto.gov.br. Acesso em: 18 dez. 2011.

DREIFUSS, R. A. 1964: a conquista do Estado. Petrópolis: Vozes, 1981.

FRIGOTTO, G. Educação e a Crise do Capitalismo Real. São Paulo: Cortez, 2010.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: Introdução ao Estudo da Filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

______. Cadernos do cárcere: Os intelectuais; o princípio educativo; jornalismo. v.2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

______. Cadernos do cárcere: Temas de cultura. Ação Católica. Americanismo e Fordismo. v.4. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

THIENGO, L. C. As tendências internacionais e a universidade brasileira na primeira década dos anos 2000: ensino superior e produção de consenso. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE/DPE/UFV, Viçosa, MG, 2013.

Published

2015-09-04

How to Cite

DE MARI, Cezar Luiz; THIENG, Lara Carlette. Science and policy analysis of science program without borders from the perspective gramscian. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 11, p. 39–56, 2015. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/4360. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ O PENSAMENTO DE GRAMSCI NA ATUALIDADE: FERRAMENTAS PARA A COMPREENSÃO DA REALIDADE