A study of the relation ship between the adequacy in teacher training and school performance in regular High School

Authors

  • Erinaldo Ferreira Carmo Universidade Federal de Pernambuco
  • Dalson Britto Figueiredo Filho Universidade Federal de Pernambuco
  • Enivaldo Carvalho da Rocha Universidade Federal de Pernambuco
  • Lucas Emanoel de Oliveira Silva Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

Teacher training. School performance. High School. Enem

Abstract

This article examines the relationship between school performance in regular High School and the adequacy indicator on teacher education, comprising the association between academic teacher training and discipline given by him. This research confirms the frequent debate on the problem of lack of teachers in public schools, as well as the constant allocation of teachers in different subjects of their education, checking the implication of this uneven distribution of teachers on the results of student learning. From these problems, we seek to identify, through hard data, such allocation occurs in the country in the different school systems, and the consequences of this practice in the performance presented by the students. The methodology was applied to the quantitative analysis of official secondary data. The conclusion that guides the adequacy of policy between teacher training and the given discipline produces positive results on the proficiency of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erinaldo Ferreira Carmo, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE; Professor do Colégio de Aplicação do Centro de Educação da UFPE.

Dalson Britto Figueiredo Filho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Ciência Política; Professor do Departamento de Ciência Política da UFPE.

Enivaldo Carvalho da Rocha, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Engenharia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro; Professor do Departamento de Ciência Política da UFPE.

Lucas Emanoel de Oliveira Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Graduando em Ciência Política na UFPE.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.

CORBUCCI, Paulo Roberto. Financiamento e democratização do acesso à educação superior no Brasil: da deserção do estado ao projeto de reforma. Educação e Sociedade, Campinas, Unicamp, v. 25, n. 88, out. 2004.

COSTA, Gilvan Luiz Machado; OLIVEIRA, Dalila Andrade. O trabalho docente no Ensino Médio no Brasil: sujeitos e condições singulares. In: GOUVEIA, Andréa Barbosa; PINTO José Marcelino Rezende; CORBUCCI, Paulo Roberto (Orgs.) Federalismo e políticas educacionais na efetivação do direito à educação. Brasília: IPEA, 2011.

MATOS, Mauricio dos Santos. et. al. O impacto do programa de inclusão social da USP no acesso de estudantes de escola pública ao ensino superior público gratuito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 93, n. 235, dez. 2012.

PIERI, Renan Gomes; SANTOS, Alexandre André. Uma proposta para o Índice de Infraestrutura Escolar e o Índice de Formação de Professores. Brasília: INEP, 2014.

Published

2016-01-20

How to Cite

CARMO, Erinaldo Ferreira; FIGUEIREDO FILHO, Dalson Britto; ROCHA, Enivaldo Carvalho da; SILVA, Lucas Emanoel de Oliveira. A study of the relation ship between the adequacy in teacher training and school performance in regular High School. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 12, p. 24–37, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/4054. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO