Emancipatory curriculum for youth and adult education: a possible construction

Authors

  • Maria Cândida Sérgio Secretaria de Educação de Pernambuco
  • José Carlos Morgado Universidade do Minho

Keywords:

Curriculum. Teaching Practices. Youth and Adult Education

Abstract

Studies in the curriculum field have currently been in the centre of debate and reflection, regarding all modes of education. As a cultural artifact, the curriculum carries out various roles in educational institutions especially in public educational institutions, and in particular in elementary education. However, the way the curriculum is fulfilled in schools, and especially in classrooms, always depends on the way teachers conceive teaching and learning. Therefore, it can be developed either in a more technical perspective or in a more critical one. The present article structures itself around the development of the curriculum in a critical and emancipating perspective. In this article, we present some results of a research project on the teaching practices in the first segment of the Youth and Adult Education (YAE). The study was developed in two classrooms of a school from the municipal public school system, involving two teachers and thirty-six students. In methodological terms, we used participant observation, semi-structured interviews and a field journal. Based on teacher practices, the results obtained allowed us to conclude that it is necessary to rethink the traditional curriculum in order to proceed to its (re)construction in a critical and emancipating perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, Brasília-DF,1998. Disponível em: www.amperg.org.br/store/legislação/constituicao/crfb.pdf Acesso em 18/02/2014.

_______. Proposta Curricular para Educação de Jovens e Adultos: Segundo Segmento do Ensino Fundamental: 5ª a 8ª série: Brasília, 2002.

_______. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Relator Conselheiro Carlos Roberto Jamil Cury. Brasília, DF, 2000.

_______. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Moreira, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília, DF: 2007, 48 p.

_______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei nº 9.394/96. Apresentação Carlos Roberto Jamil Cury. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 2ª ed. São Paulo:Cortez, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

______. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

GIROUX, Henry. A escola crítica e a política cultural. São Paulo: Cortez, 1987.

GOMES, Carlos Alberto. A interacçãoselectiva na escola de massas. Sociologia, problemas e práticas. Braga, Portugal, 1987. (3), pp. 35-49.

LOPES, Alice C., MACEDO, Elizabete. O Pensamento Curricular no Brasil. In: LOPES, Alice C., & MACEDO, Elizabete. Currículo: Debate Contemporâneo. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MORGADO, José Carlos. Currículo e profissionalidade docente. Portugal: Porto Editora, 2005.

__________. Projeto curricular e autonomia da escola: das intenções às práticas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (RBPAE), 2011. 27(3), 391-408.

MOREIRA, Antonio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2001.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.

PACHECO, José Augusto. O pensamento e acção do professor. Portugal: Porto Editora, 1995.

_________. Escritos curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.

_________. Políticas currículares. Porto, Portugal: Porto Editora, 2002.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. da Fonseca Rosa, 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SOUZA, João. Francisco de. Prática pedagógica e formação de professores. Recife: Editora Bagaço, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999, 156p.

______, Tomaz Tadeu da. Teorias do currículo: uma introdução crítica. Porto, Portugal: Porto Editora, 2000.

Published

2014-10-22

How to Cite

SÉRGIO, Maria Cândida; MORGADO, José Carlos. Emancipatory curriculum for youth and adult education: a possible construction. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 10, p. 133–146, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3653. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand