Look how the cities of public education of children: contributions from a case study in Lisbon

Authors

  • Elizabete Xavier Gomes Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa

Keywords:

Public space of education. Research in education. Primary school.

Abstract

This article builds on a perspective at educational politics from the point of view of everyday experiences made possible in schools and cities. Instead of analyzing the normative documents, favoring a top-down approach, the perspective adopted here departs from the analysis of an empirical case to rethink and reconceptualize political trends. Assuming that education is a form of intervention in the world the paper sheds light on singular practices that allow opening possibilities for children’s education through experiences of relation with city life. With this purpose, the article is organized into three main parts. The first introduces the conceptual framework by the debate of the public space of education. The second frames the methodology followed in the case study and tells of the main features of the case studied – the case of a 3 rd grade class in a public primary school in central Lisbon. The third part presents a conceptual framework to look at cities as public spaces for the education of children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Mariana Gaio. Aprendizagem ao Longo da Vida e Políticas Educativas Europeias. Tensões e ambiguidades nos discursos e nas práticas de estados, instituições e indivíduos. Caparica: UIED, 2010.

ALVES, Mariana Gaio, e Nair Rios Azevedo. Investigar em Educação. Desafios da construção do conhecimento e da formação dos investigadores num campo multireferenciado. Montagem por Mariana Gaio Alves e Nair Rios Azevedo. Monte da Caparica: UIED, 2010.

ANTUNES, Fátima. “Globalização e individualização: educação ao longo da vida entre a economia do conhecimento e a coesão social.” In A nova ordem educacional, de Fátima Antunes, 133-175. Coimbra: Almedina, 2008.

BARROSO, João. "O Estado e a educação: a regulação transnacional, a regulação nacional e a regulação local". In.: A Regulação das políticas Públicas de Educação: espaços, dinâmicas e actores de J. Barroso (Ed.). Lisboa: Educa, 2006

BIESTA, Gert J. J. Beyond Learning. Democratic Education for a Human Future. Boulder, London: Paradigm Publishers, 2006.

DAVIS, Brent. Inventions of Teaching. A Genealogy. New York/London: Lawrence Erlbaum Associates, 2004.

FERREIRA, Fernado Ilídio. O estudo do local em educação. Dinâmicas socio-educativas em Paredes de Coura. Dissertação de Doutoramento. Estudos da Criança, Universidade do Minho, Braga: sem publicação, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: www.bibliotecadigitalpaulofreire.com, 1996.

GHIGLIONE, Rodolphe, e Benjamin Matalon. O Inquérito. Oeiras: Celta, 1997.

GOMES, Elisabete Xavier. “Children's educational processes in contemporary cities: preliminary findings and insights from a case study developed in Lisbon.” European Educational Research Journal (Symposium Journals http://www.wwwords.co.uk/eerj/content/pdfs/8/issue8_2.asp) 8 (2)(2009): 311-325.

______. Perspectivar as cidades como «espaços públicos de educação» de crianças. Dissertação apresentada para obtenção do grau de doutor em ciências da educação na especialidade de educação e desenvolvimento à Universidade Nova de Lisboa. Monte da Caparica: http://run.unl.pt/handle/10362/7779, 2011.

KOHAN, Walter O. Infância. Entre Educação e Filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

LAVE, Jean, e Etienne Wenger. Situated Learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

LINGARD, Bob & Jeny Ozga. Introduction: reading education policy and politics. In.: B. Lingard & J. Ozga (Eds.) The RoutledgeFalmer Reader in Education Policy and Politics, 1-8. London: Routledge, 2007

LOPES, João Teixeira. Andante, andante: tempo para andar e descobrir o espaço público. Sociologia (Faculdade de Letras-UP), 2007/2008: 69-80.

______. Da democratização à democracia cultural. Porto: Profedições, 2007.

MOSS, Peter, e Pat Petrie. From Children´s Services to Children's Spaces. Public Policy, Children and Childhood. 4ª ed., 2002 1ª. London and New York: Routledge Falmer, 2006.

NÓVOA, António. Evidentemente. Histórias da Educação. Porto: Asa, 2005.

NÓVOA, António. “O espaço público da educação: imagens, narrativas, dilemas.” In Espaços de educação tempos de formação. Textos da Conferência Internacional, de AAVV, Lisboa: Fundação Calouste

Gulbenkian, 2002. p.237-263.

______. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

Ó, Jorge Ramos do. O governo de si mesmo. Modernidade pedagógica e encenações disciplinares do aluno liceal. Lisboa: Educa, 2003.

STAKE, Robert. A arte do estudo de caso. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.

TRILLA Bernet, Jaume. Introduction. In.: The Educating City. I CONGRÉS

INTERNACIONAL DE CIUTATS EDUCADORES, 13-21. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 1990.

Published

2014-10-22

How to Cite

GOMES, Elizabete Xavier. Look how the cities of public education of children: contributions from a case study in Lisbon. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 10, p. 103–119, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3651. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ POLÍTICA, GESTÃO E FORMAÇÃO DOCENTE