Progress and prospects of technology in the classroom and teacher training

Authors

  • João Vitor Teodoro Universidade Federal da Grande Dourados
  • José Marcos Lopes UNESP

Keywords:

Digital teaching. Teacher training. Educational technology.

Abstract

The use of educational technologies has been following digital trends from a simple activity with audio, video or calculating machine to more elaborate, such as those using new Web 2.0 devices. The simple fact of inserting technology into classroom, learning does not imply, must have justification for teaching, training teacher, environments and appropriate equipment. This text aims to present initial attempts since the seventeenth century inserting interactive content and technologies of the time in the teaching process, and discuss some current technologies and others that will become part of the school environment. Finally, an experiment is described in a licensure course on educational technology that aims at the investigation of new technologies applied to mathematics education and of the attitude expected of the teacher of the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, J. S. de. Jogos para o ensino de conceitos: leitura escrita na préescola. Campinas: Papirus, 1998.

AZEVEDO, E. D. M. Apresentação do trabalho matemático pelo sistema

montessoriano. Revista de Educação e Matemática, n.3, p. 26-27, 1979.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans-with-Media and Reorganization of Mathematical Thinking: Information and Communication Technologies, Modeling, Visualization and Experimentation. New York: Springer Science Business Media, Inc., 2005.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de

dezembro de 1996: estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Secretaria de Educação

Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 1998.

CARDOSO, A. V.; ALMEIDA, A. C.; MATOS, L. V. S.; COSTA, C. R.;

NASCIMENTO, F. P.; RIERA, H. R. E.; MAGALHÃES, L. S.; SILVA, L.

I.; PENA, J. C. C.; MENESES, T. Aprendizagem científica e tecnológica no

ensino médio: uma experiência de design de material didático em 3D. In:

SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIAS E TECNOLOGIA,

, 2010. Curitiba. Anais... Curitiba: UTFPR, 2010, p.1-17.

CARRAHER, T. N.; SCHLIEMANN, A. D.; CARRAHER, D. W. Na Vida

Dez, na Escola Zero. São Paulo: Cortez. 1988.

CARVALHO, A. M. P. Física: proposta para um ensino construtivista. São

Paulo: Editora Pedagógica Universitária, 1989.

CARVALHO, A. M. P.; GONÇALVES, M. E. R. Formação continuada de

professores: o vídeo como tecnologia facilitadora da reflexão. São Paulo:

Cadernos de Pesquisa, 2000.

CASTELNUOVO, E. Didática de la Matemática Moderna. México: Trillas,

CYSNEIROS, P. G. A gestão de novas tecnologias na escola pública. In:

CONGRESSO IBEROAMERICANO DE INFORMÁTICA EDUCATIVA, 5., 2000, Viña Del Mar. Anais... Viña del Mar: Red Iberoamericana de

Informática Educativa, 2000.

EDUCOPÉDIA. Disponível em http://www.educopedia.com.br/ Acesso

em: 17 nov. 2013.

FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A. Uma reflexão sobre o uso dos materiais

concretos e jogos no ensino da matemática. Boletim da SBEM/SP, ano 4, n. 7, p. 5-10, 1990.

GUINTHER, A. Análise do desempenho de alunos do ensino fundamental

em jogos matemáticos: reflexões sobre o uso da calculadora nas aulas de

matemática. 2009. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade

Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

MORAES, A. L.; VEIGA NETO, A. Disciplina e controle na escola: do

aluno dócil ao aluno flexível. In: COLÓQUIO LUSO-BRASILEIRO

SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 4., 2008. Florianópolis. Anais...

Florianópolis: UFSC, 2008, p.1-18.

OBLINGER, D.; OBLINGER, J. Educating the Net Generation. In:

OBLINGER, D.; OBLINGER, J. (Ed.). Introduction. Washington: Educause, 2005.

O’REILLY, T. What is Web 2.0: Design patterns and business models for

the next generation of Software. O’Relly Publishing, 2005.

PONCE, A. Educação e luta de classes. São Paulo: Cortez, 1985.

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon,

Bradford: MCB University Press. 2001.

ROUSSEAU, J. J. Os devaneios do caminhante solitário. Tradução de F. M.

L. Moretto. 2. ed. Brasília: HUCITEC, 1986.

VÓVIO, C. L.; IRELAND, T. D. (org.) Construção coletiva: contribuições

à educação de educação jovens e adultos. Brasília: MEC/UNESCO, 2008.

Published

2014-04-30

How to Cite

TEODORO, João Vitor; LOPES, José Marcos. Progress and prospects of technology in the classroom and teacher training. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 3, n. 8, p. 91–104, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3209. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS