Schools and Isolated primary education in the year of 1920 Mato Grosso
Keywords:
History of Education. Isolated school. Primary education.Abstract
In the 1920s, predominated in Mato Grosso a model primary school institution bringing together in a single classroom, students of different levels of knowledge, Isolated Schools. Located in small townships, districts, towns and rural areas, were present in all the cities of the state and oportunizavam primary access to the different demands of Mato Grosso society education. To contribute to studies on educational institutions, this article seeks from analyzes of documentary, available sources in the Public Archives of Mato Grosso (APMT), the Center for Historical Documentation and Regional Information (NDHIR) and the House of Baron Melgaço acquis (ACBM), analyze the creation of Isolated School in Mato Grosso, and highlight their specific educational scenario in that state in the 1920s. sources indicate that the isolated school, even being prevalent in Mato Grosso, received no "attention" of the government functioned in inappropriate places without physical and pedagogical frameworks for educational act.Downloads
References
ALVES, Miriam Fábia. Política e escolarização em Goiás: Morrinhos na primeira República. Tese (Doutorado em Educação). UFMG – Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, 2007. 209p
LEITE, Gervásio. Um século de instrução pública: história do ensino primário em Mato Grosso. Goiânia: Editora Rio Bonito, 1970.
MATO GROSSO. Mensagem apresentada à Assembléia Legislativa do Estado de Mato Grosso. Arquivo Público de Mato Grosso – APMT, Cuiabá – MT, 1913.
______. Mensagem do Presidente do Estado de Mato Grosso dirigida à Assembleia Legislativa. Arquivo Público de Mato Grosso – APMT, Cuiabá – MT, 1919.
______. Registro Geral do Estabelecimento Escolar: Escola Isolada Rural Mista da Povoação de Córrego Fundo. Arquivo da Escola Estadual Plácido de Castro, Diamantino - MT, 1935.
______. Regulamento da Instrução Primária e Secundária do Estado de Mato Grosso. Arquivo Público de Mato Grosso – APMT, Cuiabá – MT, 1917.
______. Regulamento da Instrução Primária e Secundária do Estado de Mato Grosso. Arquivo Público de Mato Grosso – APMT, Cuiabá – MT, 1986.
______. Regulamento da Instrução Primária e Secundária do Estado de Mato Grosso. Arquivo Público de Mato Grosso – APMT, Cuiabá – MT, 1917.
______. Regulamento da Instrução Pública Primária. Arquivo Público de Mato Grosso – APMT, Cuiabá – MT, 1891.
______. Regulamento da Instrução Pública Primária. Cuiabá - Arquivo Público de Mato Grosso – APMT, Cuiabá – MT, 1910.
______. Secretaria de Educação e Cultura de Mato Grosso – SEDUC. Arquivo Público de Mato Grosso – APMT, Cuiabá – MT,1951.
MORENO, Gislaene. Terra e poder em Mato Grosso: política e mecanismos de burla (1892-1992). Cuiabá: Entrelinhas; EdUFMT, 2007.
NASCIMENTO, Jorge Carvalho do. A educação primária no estado da Bahia (1889-1930). In: Por uma teoria e uma história da escola primária no Brasil: investigações comparadas sobre a escola graduada (1870-1950), 2010. p. 2-15p. (Documento manuscrito, não publicado)
mineo.
PAES, Ademilson Batista. A escola primária rural em Mato Grosso no período republicano (1889-1942). Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio De Mesquita Filho”. Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara. Araraquara-SP,
268p.
POUBEL E SILVA, Elizabeth Figueiredo de Sá. De criança a aluno: as representações da escolarização da infantil em Mato Grosso (1910-1927). Tese (Doutorado em Educação) – USP, Programa de Pós Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2006. 220 fls.
REIS, Rosinete M. Palácios da Instrução: institucionalização dos Grupos Escolares em Mato Grosso (1910-1927). 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Mato Grosso, PPGE, Cuiabá, 2003.
SÁ, Nicanor Palhares; SÁ, Elizabeth Figueiredo de. A escola pública primária mato-grossense no período republicano (1900-1930) In: _____. Revisitando a história de escola primária: os grupos escolares em Mato Grosso na Primeira República. Cuiabá: EdUFMT, 2011.
SCHUELER, Alessandra Frota Martinez de. Grandeza da Pátria e Riqueza do Estado: Expansão da Escola Primária no Estado do Rio de Janeiro (1893-1930). Revista de Educação Pública. v. 19, n. 41 (set./dez. 2010), p. 535-550.
SCHUELER, Alessandra Frota Martinez de; MAGALDI, Ana Maria Bandeira de Mello. Educação escolar na Primeira República: Memória, História e perspectivas de Pesquisa. Revista Tempo. 2009, v. 13, n. 26, p. 32-55. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tem/v13n26/a03v1326.pdf Acesso em: 01 jun. 2012.
SOUZA, Rosa Fátima de. A institucionalização dos Grupos Escolares no Estado de São Paulo na Primeira República: subsídio para a história comparada da escola primária no Brasil. 2010. 148-191. (Documento manuscrito, não publicado) Mimeo.
______. Templos de Civilização: A Implantação da Escola Primária Graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: EdUNESP, 1998.
VALLE, Freitas; SOUZA, João Batista Mello. Escolas ruraes e urbanas – estagio e programa de ensino escolas rurais e urbanas. In: Anais... da Conferencia Interestadual de Ensino Primário, realizada no Rio de Janeiro de 12 a 16 de outubro 1922. Rio de Janeiro: O Norte, 1922. p. 124-139 (FEUSP – São Paulo, tombo 53)