Practice of teaching reading materials for teacher in service

Authors

  • Mônica Fátima Valenzi Mendes
  • Alda Junqueira Marin

Keywords:

In-service teacher education. Materials. Reading.

Abstract

This paper presents some data from a research project in progress as part of a thematic project with multiple subprojects about new models of teacher in-service, seeking to understand an action of regional educational policy. The project focused here takes a didactical material from a course named Continuing Education –Teacher University Education (PEC - FU), in Brasil. It is characterized by documentary research. Initially, this type of course and material is located, followed by locating characteristics and data related to Portuguese language, specifically about the treatment given to reading for the early grades of elementary school, in order to answer the question: what and how to convey the objectives, content and methodology for teaching reading? After locating the material passed to the collection of information by recording protocols. In this article we presents, as part of the materiality of proposed devices, its main features and decomposing two categories of information: reading content and proposed tasks for the development of reading in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9394/1996.

BUENO, Belmira Amélia Oliveira. Programas especiais de formação de professores, educação a distância e escolarização: pesquisas sobre os novos modelos de formação em serviço. Projeto Temático de Pesquisa financiado pela FAPESP, 2008.

CANEN, Ana e MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Apresentação. In: CANEN, A. e MOREIRA, A. F. B. (orgs.) Ênfases e omissões no currículo. Campinas: Papirus, 2001.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. A caixa de utensílios e a biblioteca: pedagogia e práticas de leitura. In: VIDAL, D. G. e HILSDORF, M. L. S. (orgs.) 2001. Brasil 500 anos: tópicas em história da educação. SP: EDUSP, 2001.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de e TOLEDO, Maria Rita. A constituição da “forma escolar” no Brasil: produção, circulação e apropriação de modelos pedagógicos. São Paulo: PUC – SP. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade. Projeto de Pesquisa, 2000.

CHARTIER, Anne Marie; CLESSE Christiane; HÉBRARD, Jean. Ler e escrever: entrando no mundo da escrita. Porto Alegre: Artmed, 1996.

GIMENO SACRISTÁN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 1998.

JOLIBERT, Josette. Formando crianças leitoras. Porto Alegre: Artmed, vol. I, 1994.

LERNER, Délia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

ROCKWELL, Elsie. La lectura como prática cultural: conceptos para El estúdio de los libros escolares. Educação e Pesquisa, SP, v. 27, n. 1, p. 1-26, jan./jun, 2001.

SÃO PAULO. Estado. SEE. UNESP. USP. PUC-SP. (sem data) Projeto Básico do Programa PEC – Formação Universitária, 2001.

SARTI, F. M. Leitura profissional docente em tempos de universalização do magistério das séries iniciais. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da USP, 2005.

SHIROMA, Eneida Oto; MORAES, Maria Célia; EVANGELISTA, Olinda. Política educacional. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Porto Alegre: Artmed, 2003.

______. Leitura significativa. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Editora Contexto, 2008.

______. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação nº 25 – jan/ab, 2004.

TORRES, Rosa Maria. Tendências da formação docente nos anos 90. In: WARDE, Mirian Jorge. (org.) II Seminário Internacional – Novas políticas educacionais: críticas e perspectivas. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História e Filosofia da Educação. São Paulo. PUC-SP, 1998.

UNESP; USP; PUC – SP; UNDIME – SP; FDE/SEE – SP. Programa PEC – Formação Universitária Municípios. Módulo 2 – Tema 4 (Língua Portuguesa), 2003/2004.

WARDE, Mirian Jorge. Apresentação: A educação escolar no marco das novas políticas internacionais. In: WARDE, M. J. (org.) II Seminário Internacional – Novas políticas educacionais: críticas e perspectivas. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História e Filosofia da Educação. São Paulo. PUC-SP, 1998.

Published

2013-11-12

How to Cite

MENDES, Mônica Fátima Valenzi; MARIN, Alda Junqueira. Practice of teaching reading materials for teacher in service. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 3, n. 7, p. 68–83, 2013. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2774. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê