Memories of reading: the said and not told about reading educated

Authors

  • Silvane Aparecida de Freitas UEMS

Keywords:

Reading. Memory. Dialogism. Language. Teacher.

Abstract

In this study, reading is conceived as a social practice, action between interlocutors, dialogism, activity responsive. Based on these assumptions, we intend to analyze memories of reading the first-year graduate students in Education, aiming to verify how the dialogue of these future teachers with reading. To this end, we selected memories of reading, eight students, collected in class Practice Reading and Writing Assignments, with the aim to develop a reflection on those speeches, basing ourselves on the theoretical assumptions of Bakhtin (1992, 2003) and others researchers who share the vision of language and reading as a process and production of meaning between interlocutors. It was considered that future teachers to produce their narratives, through the recollection and the assignment of meaning to what is meaningful, builds a double movement of identification/distance that allows the emergence of the uniqueness of these subjects, which may contribute to a redefinition make the teaching of future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Aurora Fornoni Bernadini et al. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

______. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

______. Para uma filosofia do ato. Tradução inédita de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza de Toward a Philosophy of the Act. University of Texas Prtess, 1993.

CORACINI, M. J. O jogo discursivo na aula de leitura. Língua materna e língua estrangeira. Campinas: Pontes, 1995.

DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns de seus componentes relacionais. In: NÓVOA, António; FINGER, Mathias (Org.). O método autobiográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde/Departamento de Recursos Humanos, 1988.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências De vida e Formação. São Paulo: Cortez, 2004.

KRAMER, Sonia. Leitura e escrita como experiência – notas sobre seu papel na formação. In: ZACCUR, E. (Org.). A magia da linguagem. Rio de Janeiro: DP&A:SEPE, 2000.

KRAMER, Sonia e SOUZA, Solange Jobim. Histórias de professores: leitura escrita e pesquisa em educação. São Paulo: Ática, 1996.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni P. Orlandi. Campinas: Editora da UNICAMP, 1988.

VOESE, Ingo. Análise do discurso e o ensino de língua portuguesa. São Paulo: Cortez, 2005.

Published

2013-11-12

How to Cite

DE FREITAS, Silvane Aparecida. Memories of reading: the said and not told about reading educated. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 3, n. 7, p. 21–35, 2013. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2769. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê