Drawings of children: Reading the world

Authors

  • Adriana Santos da Mata
  • Carla Andréia Lima da Silva

Keywords:

Childhood education. Children’s drawings. Reading the world.

Abstract

In this article, we do an exercise in understanding how Childhood Education students make their readings of the world and create meanings to it through the Class Book of Stories, a pedagogical activity developed at Unidade Municipal de Educação Infantil Rosalina de Araújo Costa, a school located in Niterói (Rio de Janeiro), since the year of 2005. We dialogue with the cultural-historical perspective and with sociology of childhood, focusing on children's drawings. We realize that, as one of the elements of childhood cultures, drawings are permeated by world views, by desires and expectations, and may be effectively considered as language. These drawings are the result of an intense process of driving back and forth between imagination and reality. This means that early childhood education should be a space for different experiences, exchange among subjects, for contact with different artistic manifestations and for varied everyday experience understood as real research exercises. In this context, it is possible to think of children’s drawings as deconstruction, creation and even subversion. In order to contribute to more meaningful pedagogical practices in Early Childhood Education, it is necessary that teachers have a different view, beyond mere contemplation, beyond fixing labels or framing children into pre-established categories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORBA, A. M.; LOPES, I. DE A.; CANDEIAS, P. R.; TERRA BORBA, T. N. M. (2010). Desenho e infância: buscando compreender as crianças e seus modos próprios de ver o mundo. In: SILVA, Léa Stahlschmidt Pinto & LOPES, Jader Janer Moreira (Orgs). Diálogos de pesquisas sobre crianças e infâncias. Niterói, RJ: Editora da UFF.

LEITE, Maria Isabel. (2002) Nem fase de grafismo, nem exercício psicomotor: o desenho como espaço de produção cultural de crianças. In: MACHADO, M. L. de A. (Org). Encontros e desencontros na educação infantil. São Paulo: Cortez Editora.

LEITE, Maria Isabel. (2008) A criança desenha ou o desenho criança? A ressignificação da expressão plástica de crianças e a discussão crítica do papel da escrita em seus desenhos. In: OSTETTO, L. E. & LEITE, M. I. Arte, infância e formação de professores; autoria e transgressão. Campinas, SP: Papirus.

MATA, Adriana Santos da; SILVA, Carla Andréa Lima da. Histórias de crianças: leituras de mundo. In: Sede de Ler. (2012, outubro) Publicação semestral do PROALE - Programa de Alfabetização e Leitura da UFF. Ano 3, n. 3, pp. 25-30.

SILVA, Maria Cintra da. (1998) Condições sociais da constituição do desenho infantil. In: Psicologia USP, v. 9, n. 2. São Paulo.

VIGOTSKI, L. S. A pré-história da linguagem escrita. In: Vigotski, L. S. A formação social da mente. (2008) São Paulo: Martins Fontes.

VIGOTSKI, L. S. La imaginación y el arte en la infância. (2009) Madri, Espanha: Akal

Published

2013-11-12

How to Cite

DA MATA, Adriana Santos; DA SILVA, Carla Andréia Lima. Drawings of children: Reading the world. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 3, n. 7, p. 6–20, 2013. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2768. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê