A look at the history of physical education

Authors

  • Rubens Rodrigues Lima Secretaria Municipal de Ensino de São Paulo

Keywords:

Physical education. Culture staff. Human development.

Abstract

A look at the history of physical education. This study examines the historical development of physical education as an area of knowledge of the Brazilian reality. It is an investigation of the review of literature organized in two articulated moments. At the first moment that takes as its point of departure the period of the second empire, where physical education becomes a required component in the schools of the municipality of court and from there are implemented the understanding of its importance in time until LDBEN 9394/96. In the second time, it builds up a line of reflection on the design and the social importance of physical education as a discipline that goes beyond the culture of the body, i.e. the physical education area today includes multiple knowledge produced and enjoyed by society in relation to the body and movement. Among them are considered fundamental cultural activities for purposes of lazer, expression of feelings, affections and emotions, with possibilities for promotion, recovery and maintenance of health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rubens Rodrigues Lima, Secretaria Municipal de Ensino de São Paulo

Especialista em Educação Superior pela UNISA. Professor de Educação Física da Rede Municipal de Ensino de São Paulo-SP.

References

BARBOSA, C. L. A Educação Física Escolar: da alienação à libertação. 3.

ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1997.150 p., 21 cm. ISBN 85 326 1891-x.

BOGDAN, Roberto C. & BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRANDÃO, C. R. Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares

nacionais: Educação Física / Secretaria de Educação Fundamental 7. v.

Brasília: MEC / SEF, 1997. 96 p., 22 cm.

BRUGGER, W. Dicionário de filosofia. 3ª ed. São Paulo: E. P. U., 1977,

BRUYNE, P. de. et alii. Dinâmica da pesquisa em ciências sociais: os pólos da prática metodológica. Ruth. 3ª ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora, s/d.

CARMICHEL, L. A Teoria de Piaget. In Manual de Psicologia da

Criança, Desenvolvimento Cognitivo I, Vol. 4, Org. P.H. Mussen. São

Paulo: EDUSP, 1977.

CASTELLANI FILHO, L. Educação Física no Brasil: A história que não

se conta. 6.ed. São Paulo:Papirus,2001.

DELVAL, J. A fecundidade da epistemologia de Piaget. In: Cem Anos Com

Piaget. Revista Substratum/Artes Médicas, Vol. 1, N.º 1, pp. 83-118

DENZIN, N. & LINCOLN, Y. (ed.) Handbook of qualitative researche.

Thousands Oaks: Sage Publications, 1994.

FILSTEAD, W. J. Métodos cualitativos: una experiência necesaria en la

investigación evaluativa. In COOK, T.D. & REICHARDT, C. S (org.). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid, Ediciones Morata, 1986.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 7. ed. São Paulo: Cortez, 1984.

GRINSPUN, M. P. S. Z. Os novos paradigmas em educação: os caminhos viáveis para uma análise. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.75, n. 179/180/181, p. 211-242, jan/dez. 1994.

LIMA, P. G. Política científica e tecnológica: países desenvolvidos,

América Latina e Brasil. Dourados/MS: Editora da UFGD, 2009b.

LIMA, P. G. Possibilidades ou potencialidades: qual a postura piagetiana

na epistemologia genética sobre a gênese da inteligência ? Campinas:

UNICAMP, 1998 mimeo.

LIMA, P. G. Tendências paradigmáticas na pesquisa educacional. Dissertação de Mestrado. Campinas/SP: Unicamp, 2001. 306p.

MIZUKAMI, M. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo : EPU, 1986.

PIAGET, J. Psicogênese dos conhecimentos e seu significado epistemológico. In: Teorias da linguagem/ teorias da aprendizagem: o debate entre Jean Piaget & Noan Chomsky. São Paulo: Cultrix, SP: 1983.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico crítica: primeiras aproximações. 6.ed.

Campinas/SP: Autores Associados, 1997.

SOBRINHO, J. D. Avaliação institucional: a experiência da Unicamp – condições, princípios, processo. In Pro-posições, Campinas/SP, vol. 6 nº 1 [16], p. 41-54, mar. 1995.

Published

2013-03-13

How to Cite

LIMA, Rubens Rodrigues. A look at the history of physical education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 5, p. p.149–159, 2013. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2241. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand