University and primary education encounter
history of teachers’ development in the subject of gender and sexuality
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v14iesp.1.19694Keywords:
Early childhood education, Teacher’s development, DiversitiesAbstract
This article presents the history of teachers' development in the first stages of Primary Education. This investigation’s guiding question was: what knowledge regarding the topic of gender and sexuality do teachers working with children in Early Childhood Education have? The purpose was to identify and analyze these professionals' training paths on this subject in 3 public institutions in Dourados, Mato Grosso do Sul. Descriptive research was carried out, using both qualitative and quantitative approaches. The documentary corpus was built up from data collected during activities developed in 3 institutions that took part in the Research Project called “Teaching Paths in Early Childhood Education: Research in Public Schools in Mato Grosso do Sul”. The results showed a significant absence of discussions on the topic in the initial and subsequent phases of these professionals' training, even though this subject appears in sporadic activities. However, it drew our attention the number of themes and issues that the teachers are interested in learning about and debating. We concluded that training in gender and sexuality is fundamental to the daily lives not only of the children, but also of the professionals of Early Childhood Education Institutions. It has been happening far below the necessary for the implementation of a good education, mainly taking into account the theme at hand.
Downloads
References
ALVES, H.; PASTANA, M.; MARQUES, A. F. Gênero e Educação Infantil: Entre Princesas e Princesas e Príncipes há Criança que Brincam e Sonham. Perspectivas em Diálogo, Naviraí, v. 7, n. 14, p. 129-147, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/9319. Acesso: 15 ago. 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República. 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 28 fev. 2024.
BRASIL. LEI Nº 8.069, DE 13 DE JULHO DE 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm Acesso em: 28 fev. 2024.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Ministério da Educação, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 28 fev. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2009. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf. Acesso em: 28 fev. 2024.
CAMPOS, M. I.; SARAT, M. “É uma menina!”: marcas da educação feminina e relações de gênero na família. Perspectivas em Diálogo, Naviraí, v. 08, n. 17, p. 235-253, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/13033. Acesso em: 28 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.55028/pdres.v8i17.13033
COHN, C. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n.1, p. 11-30, 2004. DOI: 10.1590/S1517-97022004000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/XBpXkMkBSsbBCrCLWjzyWyB. Acesso em: 28 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002
KUHLMANN JR., M. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. 7. ed. Porto Alegre: Mediação, 2015.
LEITE, L. L.; MAIO, E. R. Gênero e sexualidade na educação infantil e a importância da intervenção pedagógica. Anais […] VIII Encontro de produção científica e tecnológica. Campo Mourão, 2013.
LOURENÇÃO, J. S.; CAMPOS, M. I. Gênero, Sexualidade e Educação Infantil: formação e práticas pedagógicas de professoras. 2018. 53 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2018.
LOURO, G. L. Educação e docência: diversidade, gênero e sexualidade. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 3, n. 4, p. 62-70, 2011. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/31. Acesso em: 10 fev. 2024.
MAINARDES, J.; CURY, C. R. J. Ética na pesquisa: princípios gerais. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Ética e pesquisa em educação: subsídios. Rio de Janeiro: ANPEd, 2019. p. 36-45.
OSTETTO, L. E. (org.). Educação Infantil: Saberes e fazeres na formação de professores. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.
PROJETO EDUCA-MS. Chamada FUNDECT/CAPES N° 11/2015. Trajetórias Docentes na Educação Infantil: pesquisas em escolas públicas de Mato Grosso do Sul. Dourados: Fundect, 2015.
SARAT, M.; CAMPOS, M. I.; PIACENTINE, A. P. S. Pesquisa, ensino e extensão: o Projeto Educa/MS ciência e educação básica - FUNDECT/CAPES. Anais […] IV Congresso de Educação da Grande Dourados FAED/UFGD. Dourados, MS, 2018.
SARMENTO, M.; GOUVEA, M. C. S. (org.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. São Paulo: Vozes, 2008.
SAVIANI, D. O vigésimo ano da LDB: As 39 leis que a modificaram. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 19, p. 379-392, 2016. DOI: 10.22420/rde.v10i19.717. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/717. Acesso em: 10 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v10i19.717
SILVA, R. A.; SOARES, R. F. R. O gênero e a sexualidade na educação em tempos violentos. In: SEFFNER, F.; FELIPE, J (org.). Educação, Gênero e Sexualidade: (im)pertinências. Petrópolis: Vozes, 2022. DOI: https://doi.org/10.36599/cflu-ecsfins.004
TORRES, J. D.; CAMPOS, M. I. Gênero e sexualidade nas práticas cotidianas da Educação Infantil em Itaporã – MS. In: CORDEIRO, M. J. J. A.; LANDA, B. S.; DIALLO, C. S. (org.). Diversidade na educação: desafios para a produção do conhecimento na formação inicial. Dourados: Editora UEMS, 2021. v.1. p. 176-204.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação e Fronteiras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



