The Common National Curriculum and training itineraries in secondary education
reflections on the state school system of Mato Grosso do Sul
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v14iesp.1.19688Keywords:
Educational policies, BNCC, Training itineraries, High schoolAbstract
The Common National Curriculum Base (BNCC) is presented in the context of national education as a document that establishes the learning considered essential and that all Brazilian students must develop throughout basic education. From this perspective, training itineraries were introduced as a way of making the High School curriculum more flexible, based on the idea that students have the option of choosing specific areas in order to direct/deepen their studies. Thus observed, the objective of the present study is to problematize the issue of the curriculum for the New Secondary Education outlined by the BNCC based on the training itineraries, taking as a sample, the regulations drawn up by the state Department of Education for the State Network of Education in Mato Grosso do Sul (REE-MS). To this end, the research is guided by theoretical-bibliographical and documentary research, supported by a qualitative analysis of the aspects that make up the legal measures taken for the stage in question from national to state. Given the study developed, it is possible to infer that the curriculum goes beyond the formal aspect and is expressed through practice and experience. The curriculum has long ceased to be seen from a purely technical perspective, that is, involving only issues of procedures, techniques and methods. In the case of REE-MS, we identified a vertically imposed implementation movement of the BNCC guidelines, disregarding specific regional characteristics, but with close adherence to the guidelines' intentions of an idea of a single national/state curriculum.
Downloads
References
APPLE, M. W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. (org.). Currículo, cultura e sociedade. Tradução: Maria Aparecida Baptista. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 49-70.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2018b. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 9 jun. 2023.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ constituicao.htm. Acesso em: 2 jun. 2023.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Dá nova redação aos incisos I e VII do art. 208, de forma a prever a obrigatoriedade do ensino de quatro a dezessete anos. Brasília: Presidência da República, 2009. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Emendas/Emc/emc59.htm. Acesso em: 7 jun. 2023.
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 7 jun. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 2017. Disponível em: https://www.lexml.gov.br/urn/urn:lex:br:federal:lei:2017-02-16;13415. Acesso em: 9 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.773
BRASIL. Medida Provisória nº 746 de 2016. Brasília: Congresso Nacional Legislativo, 2016. Disponível em https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/126992. Acesso em: 7 jun. 2023.
BRASIL. Resolução nº 2, de 30 de janeiro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Presidência da República, 2012. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9917-rceb002-12-1&Itemid=30192. Acesso em: 8 jun. 2023.
BRASIL. Resolução nº 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais do Ensino Médio (DCNEM). Brasília: Presidência da República, 2018a. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/51281622. Acesso em: 9 jun. 2023.
FORQUIN, J. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Tradução: Guacira Lopes Louro. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
HORNBURG, N.; SILVA, R. Teorias sobre currículo: uma análise para compreensão e mudança. Revista de Divulgação Técnico-Científica do ICPG, v. 3, n. 10, p. 61-66, 2007.
MATO GROSSO DO SUL. Secretaria de Estado de Educação. Resolução nº 4.115, de 14 de dezembro de 2022. Campo Grande: SED, 2022. Disponível: https://www.spdo.ms.gov.br/diariodoe/Index/Download/DO11014_15_12_2022. Acesso em: 6 jul. 2023.
MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Currículo, conhecimento e cultura: indagações sobre currículo. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2007.
MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. (org.). Currículo, cultura e sociedade. Tradução: Maria Aparecida Baptista. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 13-48.
SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ, Á. P. Compreender e transformar o ensino. Tradução: Ernani F. Fonseca Rosa. 4. ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
SACRISTÁN, J. G. O currículo. Tradução: Ernani. F. Fonseca Rosa. 3. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
SILVA, M. R. A BNCC da reforma do Ensino Médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e214130, 2018. Disponível em: 10.1590/0102-4698214130. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/V3cqZ8tBtT3Jvts7JdhxxZk/. Acesso em: 6 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698214130
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SOUZA, R. F. Cultura escolar e currículo: aproximações e inflexões nas pesquisas históricas sobre conhecimento e práticas escolares. In: XAVIER, L. N. et al. (org.). Escola, culturas e saberes. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005. p. 74-91.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Educação e Fronteiras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



