Educational management in Brazil

the constitutional principle of democratic management and the concept of managerial educational management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v14iesp.1.19684

Keywords:

Education management, Basic education, Education policy

Abstract

This study seeks to understand the concept of management presented in Brazilian educational regulations, by means of bibliographical research and documentary research. It concludes that democratic management is based on quality, respect, dialogue, transparency and participation in order to offer universal quality education with a view to the critical formation of citizens. It has been enshrined in Brazilian educational legislation since the 1988 Federal Constitution. But it is up to each education system to standardise and implement it under the aegis of the national educational guidelines and according to its own wishes, and it is necessary to mobilise society to make this management effective, which faces challenges following the introduction of managerial management characteristics in public administration and, consequently, in education, in the mid-1990s, with a view to educational performance and results.

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Author Biographies

Andréia Vicência Vitor Alves, Universidade Federal da Grande Dourados

Possui doutorado (2015) e pós-doutorado em Educação (2024) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS); mestrado em educação (2010), especialização em Educação (2008) e graduação em Pedagogia (2007), ambos pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

Aline Lima Quintana Moraes, Universidade Federal da Grande Dourados

Possui graduação em Artes Visuais pela Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Ponta Porã (2010), Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela FATEC - INSTITUTO RHEMA; Mestre em Educação pela UFGD (2024), na linha de pesquisa: Políticas e Gestão da Educação.

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Published

2024-12-30

How to Cite

ALVES, Andréia Vicência Vitor; MORAES, Aline Lima Quintana. Educational management in Brazil: the constitutional principle of democratic management and the concept of managerial educational management. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 14, n. esp.1, p. e024009, 2024. DOI: 10.30612/eduf.v14iesp.1.19684. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/19684. Acesso em: 5 dec. 2025.