Competencies of psychology professionals to act in the teaching scope
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.17859Keywords:
Higher education, Psychology, SkillsAbstract
Understanding teaching skills is a key factor in effective professional performance. Therefore, the immersion of a clinical psychologist as a teacher exposes the need to amplify other skills, which will enable the professional to develop in the teaching environment. The objective of this study is to investigate what skills are necessary to work in the teaching field, expose the main skills of psychology professionals, and aim to understand the importance of continued training. Therefore, through the integrative review, it was observed that the development of skills in the educational field, becoming a constant learning process for the acquisition and development of skills, through professional experience and continued training.
Downloads
References
BARBOSA, M. A. C.; PAIVA, K. C. M. D.; MENDONÇA, J. R. C. D. Papel social e competências gerenciais do professor do ensino superior: aproximações entre os construtos e perspectivas de pesquisa. Organizações & Sociedade, [S.I], v. 25, n. 84, p. 100-121, 2018. DOI: 10.1590/1984-9240846. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/15167. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-9240846
BASTOS, T. B. M. C.; BOSCARIOLI, C. A competência docente e sua complexidade de conceituação: uma revisão sistemática. Educação em Revista, [S.I], v. 37, e235498, 2021. DOI: 10.1590/0102-4698235498. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/WbXMQk7cMMYWWTsBYK7v8Vp/. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698235498
BEATO, M. S. D. F.; FERREIRA NETO, J. L. Formação em psicologia em uma universidade pública e suas repercussões nas competências do trabalho em políticas públicas. Psicologia em Revista, [S.I], v. 22, n. 2, p. 516-536, 2016. DOI: 10.5752/P.1678-9523.2016V22N2P516. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/11855?source=/index.php/psicologiaemrevista/article/view/11855. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.5752/P.1678-9523.2016V22N2P516
CASSUNDÉ, F. R. D. S. A., MENDONÇA, J. R. C. D.; BARBOSA, M. A. C. A influência das condições institucionais no desenvolvimento de competências eletrônicas dos professores para o ensino na EAD: proposição de um modelo analítico. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 22, p. 469-493, 2017. DOI: 10.1590/S1414-40772017000200012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/9nJxC9pjMQhMZWC8Yq4JWRN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772017000200012
CORRÊA, G. T.; RIBEIRO, V. M. B. A formação pedagógica no ensino superior e o papel da pós-graduação stricto sensu. Educação e Pesquisa, [S.I], v. 39, n. 2, p. 319-334, 2013. DOI: 10.1590/S1517-97022013000200003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/fKHpmcmQS3yTtkMFkCzyBzq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200003
DOURADO, P. C.; GONDIM, S. M. G.; LOIOLA, E.; FERREIRA, A. D. S. M.; ALBERTON, G. D. Aprendizagem individual, suporte organizacional e desempenho percebido: um estudo com docentes universitários. Educação em Revista, [S.I], v. 34, e178191, 2018. DOI: 10.1590/0102-469817819. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/xYtSTkb39w5kLQG6y5wMCbD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698178191
GOUVEIA, V. V. Formação em avaliação psicológica: situação, desafios e diretrizes. Psicologia: Ciência e Profissão, [S.I], v. 38, p. 74-86, 2018. DOI: 10.1590/1982-3703000208641. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/Bd5fr7WLSL8HCPk6WGJkxrF/. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000208641
LIMA, C. C. N. Introdução à pedagogia. Porto Alegre: Sagah, 2018.
LIMA, C. C. N.; NUNES, A. R.; BES, P. Política Educacional. Porto Alegre: Artmed, 2018.
MARINHO-ARAUJO, C. M.; ALMEIDA, L. S. Abordagem de competências, desenvolvimento humano e educação superior. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 32, 2016. DOI: 10.1590/0102-3772e32ne212. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/XpJ5LQbmPjGfSPNcr4rLXzN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-3772e32ne212
MARINHO-ARAUJO, C. M. Inovações em Psicologia Escolar: o contexto da educação superior. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 33, n. 2, p. 199-211, 2016. DOI: 10.1590/1982-02752016000200003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/b6GMzyhCtHZthBC4PkrhLNx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-02752016000200003
MOURTHÉ JUNIOR, C. A.; LIMA, V. V.; PADILHA, R. D. Q. Integrando emoções e racionalidades para o desenvolvimento de competência nas metodologias ativas de aprendizagem. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 22, n. 65, p. 577-588, 2017. DOI: 10.1590/1807-57622016.0846. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/qYWSNj6CdKGt7FxF4HFR9Lj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0846
NORONHA, A. P. P. Docentes de psicologia: formação profissional. Estudos de Psicologia, Natal, v. 8, n. 1, p. 169-173, 2003. DOI: 10.1590/S1413-294X2003000100019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/gPCRzvCwVJ87c4CVVZjwBhw/. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000100019
NORONHA, A. P. P.; CASTRO, N. R. D.; OTTATI, F.; BARROS, M. V. D. C.; SANTANA, P. R. Conteúdos e metodologias de ensino de avaliação psicológica: um estudo com professores. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 23, n. 54, p. 129-139, 2013. DOI: 10.1590/1982-43272354201315. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/mh4k69GdFDqHrjYDbsX5k7x/?format=pdf. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-43272354201315
PEREIRA, L. M. R.; LOIOLA, E.; GONDIM, S. M. G. Aprendizagem de competências, suporte à transferência de aprendizagem e desempenho docente: evidências de validação de escala e teste de relações. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 23, n. 78, p. 438-459, 2016. DOI: 10.1590/1984-92307856. Disponível em: https://www.scielo.br/j/osoc/a/xyKg4YtFrcWMynDn6jfYxRC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-92307856
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PUENTES, R. V.; AQUINO, O. F.; QUILLICI NETO, A. Profissionalização dos professores: conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, p. 169-184, 2009. DOI: 10.1590/S0104-40602009000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/W8zSkmsQGRnYTvPJhXCR5Hc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602009000200010
REPPOLD, C. T.; NORONHA, A. P. P. Impacto dos 15 anos do Satepsi na avaliação psicológica brasileira. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 38, p. 6-15, 2018. DOI: 10.1590/1982-3703000208638. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/8XWMCyt3y4jgRHvv9PYYSfN/. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000208638
RIGOBELLO, J. L.; BERNARDES, A.; MOURA, A. A. D.; ZANETTI, A. C. B.; SPIRI, W. C.; GABRIEL, C. S. Estágio Curricular Supervisionado e o desenvolvimento das competências gerenciais: a visão de egressos, graduandos e docentes. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, 2018. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2017-0298. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/HPmPqFpbmCchrpR5f5z7CGy/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0298
SOARES, S. R.; CUNHA, M. I. Formação do professor: A docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010.
SOLIGO, A. D. F.; OLIVEIRA, I. T. D.; MUNIZ, M.; ZANINI, D. S. Formação em Psicologia: estágios e avaliação psicológica. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 40, 2020. DOI: 10.1590/1982-3703003243432. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/mw94RSM57sDVRyG33J4CyTD/. Acesso em: 15 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003243432
SOUZA, D. C.; OLIVEIRA, F. B.; CANDIDA, J. R.; LIMA, M. T.; CAPEL, J. H.; BATISTA, A. M. Competências necessárias ao docente do curso de psicologia- Revisão sistemática da literatura. RCBSSP Revista cientifica, v. 2, n. 1, p. 1-32, 2020. Disponível em: https://revistacientificabssp.com.br/article/604badada953954dc55bfc94. Acesso em: 15 jul. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Fronteiras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



