Competencies of psychology professionals to act in the teaching scope

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.17859

Keywords:

Higher education, Psychology, Skills

Abstract

Understanding teaching skills is a key factor in effective professional performance. Therefore, the immersion of a clinical psychologist as a teacher exposes the need to amplify other skills, which will enable the professional to develop in the teaching environment. The objective of this study is to investigate what skills are necessary to work in the teaching field, expose the main skills of psychology professionals, and aim to understand the importance of continued training. Therefore, through the integrative review, it was observed that the development of skills in the educational field, becoming a constant learning process for the acquisition and development of skills, through professional experience and continued training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eveline Ernica Borges, Universidade Federal da Grande Dourados

Mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia.

Felipe Maciel dos Santos Souza, Universidade Federal da Grande Dourados

Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (UFGD).

References

BARBOSA, M. A. C.; PAIVA, K. C. M. D.; MENDONÇA, J. R. C. D. Papel social e competências gerenciais do professor do ensino superior: aproximações entre os construtos e perspectivas de pesquisa. Organizações & Sociedade, [S.I], v. 25, n. 84, p. 100-121, 2018. DOI: 10.1590/1984-9240846. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/15167. Acesso em: 15 jul. 2023.

BASTOS, T. B. M. C.; BOSCARIOLI, C. A competência docente e sua complexidade de conceituação: uma revisão sistemática. Educação em Revista, [S.I], v. 37, e235498, 2021. DOI: 10.1590/0102-4698235498. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/WbXMQk7cMMYWWTsBYK7v8Vp/. Acesso em: 15 jul. 2023.

BEATO, M. S. D. F.; FERREIRA NETO, J. L. Formação em psicologia em uma universidade pública e suas repercussões nas competências do trabalho em políticas públicas. Psicologia em Revista, [S.I], v. 22, n. 2, p. 516-536, 2016. DOI: 10.5752/P.1678-9523.2016V22N2P516. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/11855?source=/index.php/psicologiaemrevista/article/view/11855. Acesso em: 15 jul. 2023.

CASSUNDÉ, F. R. D. S. A., MENDONÇA, J. R. C. D.; BARBOSA, M. A. C. A influência das condições institucionais no desenvolvimento de competências eletrônicas dos professores para o ensino na EAD: proposição de um modelo analítico. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 22, p. 469-493, 2017. DOI: 10.1590/S1414-40772017000200012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/9nJxC9pjMQhMZWC8Yq4JWRN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

CORRÊA, G. T.; RIBEIRO, V. M. B. A formação pedagógica no ensino superior e o papel da pós-graduação stricto sensu. Educação e Pesquisa, [S.I], v. 39, n. 2, p. 319-334, 2013. DOI: 10.1590/S1517-97022013000200003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/fKHpmcmQS3yTtkMFkCzyBzq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

DOURADO, P. C.; GONDIM, S. M. G.; LOIOLA, E.; FERREIRA, A. D. S. M.; ALBERTON, G. D. Aprendizagem individual, suporte organizacional e desempenho percebido: um estudo com docentes universitários. Educação em Revista, [S.I], v. 34, e178191, 2018. DOI: 10.1590/0102-469817819. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/xYtSTkb39w5kLQG6y5wMCbD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

GOUVEIA, V. V. Formação em avaliação psicológica: situação, desafios e diretrizes. Psicologia: Ciência e Profissão, [S.I], v. 38, p. 74-86, 2018. DOI: 10.1590/1982-3703000208641. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/Bd5fr7WLSL8HCPk6WGJkxrF/. Acesso em: 15 jul. 2023.

LIMA, C. C. N. Introdução à pedagogia. Porto Alegre: Sagah, 2018.

LIMA, C. C. N.; NUNES, A. R.; BES, P. Política Educacional. Porto Alegre: Artmed, 2018.

MARINHO-ARAUJO, C. M.; ALMEIDA, L. S. Abordagem de competências, desenvolvimento humano e educação superior. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 32, 2016. DOI: 10.1590/0102-3772e32ne212. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/XpJ5LQbmPjGfSPNcr4rLXzN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

MARINHO-ARAUJO, C. M. Inovações em Psicologia Escolar: o contexto da educação superior. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 33, n. 2, p. 199-211, 2016. DOI: 10.1590/1982-02752016000200003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/b6GMzyhCtHZthBC4PkrhLNx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

MOURTHÉ JUNIOR, C. A.; LIMA, V. V.; PADILHA, R. D. Q. Integrando emoções e racionalidades para o desenvolvimento de competência nas metodologias ativas de aprendizagem. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 22, n. 65, p. 577-588, 2017. DOI: 10.1590/1807-57622016.0846. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/qYWSNj6CdKGt7FxF4HFR9Lj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

NORONHA, A. P. P. Docentes de psicologia: formação profissional. Estudos de Psicologia, Natal, v. 8, n. 1, p. 169-173, 2003. DOI: 10.1590/S1413-294X2003000100019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/gPCRzvCwVJ87c4CVVZjwBhw/. Acesso em: 15 jul. 2023.

NORONHA, A. P. P.; CASTRO, N. R. D.; OTTATI, F.; BARROS, M. V. D. C.; SANTANA, P. R. Conteúdos e metodologias de ensino de avaliação psicológica: um estudo com professores. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 23, n. 54, p. 129-139, 2013. DOI: 10.1590/1982-43272354201315. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/mh4k69GdFDqHrjYDbsX5k7x/?format=pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

PEREIRA, L. M. R.; LOIOLA, E.; GONDIM, S. M. G. Aprendizagem de competências, suporte à transferência de aprendizagem e desempenho docente: evidências de validação de escala e teste de relações. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 23, n. 78, p. 438-459, 2016. DOI: 10.1590/1984-92307856. Disponível em: https://www.scielo.br/j/osoc/a/xyKg4YtFrcWMynDn6jfYxRC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PUENTES, R. V.; AQUINO, O. F.; QUILLICI NETO, A. Profissionalização dos professores: conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, p. 169-184, 2009. DOI: 10.1590/S0104-40602009000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/W8zSkmsQGRnYTvPJhXCR5Hc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

REPPOLD, C. T.; NORONHA, A. P. P. Impacto dos 15 anos do Satepsi na avaliação psicológica brasileira. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 38, p. 6-15, 2018. DOI: 10.1590/1982-3703000208638. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/8XWMCyt3y4jgRHvv9PYYSfN/. Acesso em: 15 jul. 2023.

RIGOBELLO, J. L.; BERNARDES, A.; MOURA, A. A. D.; ZANETTI, A. C. B.; SPIRI, W. C.; GABRIEL, C. S. Estágio Curricular Supervisionado e o desenvolvimento das competências gerenciais: a visão de egressos, graduandos e docentes. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, 2018. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2017-0298. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/HPmPqFpbmCchrpR5f5z7CGy/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

SOARES, S. R.; CUNHA, M. I. Formação do professor: A docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010.

SOLIGO, A. D. F.; OLIVEIRA, I. T. D.; MUNIZ, M.; ZANINI, D. S. Formação em Psicologia: estágios e avaliação psicológica. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 40, 2020. DOI: 10.1590/1982-3703003243432. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/mw94RSM57sDVRyG33J4CyTD/. Acesso em: 15 jul. 2023.

SOUZA, D. C.; OLIVEIRA, F. B.; CANDIDA, J. R.; LIMA, M. T.; CAPEL, J. H.; BATISTA, A. M. Competências necessárias ao docente do curso de psicologia- Revisão sistemática da literatura. RCBSSP Revista cientifica, v. 2, n. 1, p. 1-32, 2020. Disponível em: https://revistacientificabssp.com.br/article/604badada953954dc55bfc94. Acesso em: 15 jul. 2023.

Published

2023-12-23

How to Cite

BORGES, Eveline Ernica; SOUZA, Felipe Maciel dos Santos. Competencies of psychology professionals to act in the teaching scope. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 13, n. 00, p. e023025, 2023. DOI: 10.30612/eduf.v13i00.17859. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/17859. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand