State of knowledge

What does research says about the search for IDEB results, between the years 2011-2021?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.17801

Keywords:

IDEB, Quality of education, Results

Abstract

This paper aims to describe and systematize research conducted from 2011 to 2021, which discusses the IDEB and the pursuit of quantitative and/or qualitative education outcomes. Data were analyzed through two categories, based on Foucault's Discourse Analysis (DA) (2008), using the archaeological method, namely: discursive regularities and dispersion. Discursive regularities were identified, such as the fragility of the IDEB as an indicator of the quality of teaching in public schools and a conception of quality focused on the labor market and employability. Furthermore, the machinery of the IDEB influences the pursuit of results representing quantity in the educational field. Regarding dispersion, it was found that, although the IDEB is not a precise reflection of education quality, no resistance attitudes towards the index were identified, as actions aimed at achieving satisfactory results continue to be developed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina Pessoa de Queiroz, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UERN.

Ciclene Alves da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Professora Adjunta IV da UERN, com atuação na área de Políticas Educacionais e gestão escolar. Atualmente Chefe do Departamento de Educação.

 

References

AUDINO, J. F. A qualidade da educação na relação entre o IDEB e a gestão educacional: efeitos, limites e possibilidades. 2020. 229f. Tese (Doutora em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2020.

BRASIL. Conselho de Ensino Superior. Decreto n.º 977/65, de 03 de dezembro de 1965. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/parecer-cesu-977-1965-pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 24. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

KLAUCK, G. A. C. Indicadores de qualidade do ensino: um estudo em escola destaque no IDEB. 2012. 185f. Dissertação (Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, 2012.

LOPES ASSIS, L. M. Os sujeitos docentes e a qualidade da educação básica: indicadores de rendimento escolar da rede pública municipal e estadual de Cascavel no Paraná. 2018. 194 f. Dissertação (Pós-Graduação em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR, 2018.

LUZ, R. C. A avaliação externa em larga escala e as repercussões no cotidiano escolar. 2021. Dissertação (Mestrado Profissional de Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2021.

MARQUES, W. O método arquegenealógico na análise do discurso: o potencial sujeito aprendiz e aprendizagem de língua inglesa no discurso publicitário-institucional. Linguagem em (Dis)Curso, [S.I.], v. 16, n. 2, p. 261-272, 2016. DOI: 10.1590/1982-4017-160204-3115. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ld/a/VSrsRmMZ6GvkpyydhX3zhhp. Acesso em 16 jul. 2023.

MILLS. C. W. (Charles Wright). 1916-1962. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

MOROSINI, M. C.; NASCIMENTO, L. M.; NEZ, E. Estado do conhecimento: a metodologia na prática. Humanidades e Inovação, Tocantins, v. 8, n. 55, p. 69-81, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4946. Acesso em: 15 jul. 2023.

OLIVEIRA, Q. C. S. O IDEB e a qualidade da educação: a política do IDEB nas escolas da rede municipal de Francisco Beltrão – PR, no período de 2007-2013. 2015. 195 f. Dissertação (Pós-Graduação em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, PR, 2015.

RAVITCH, D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011. p. 318.

SILVA, A. M. A qualidade da educação na concepção de gestores escolares de Pernambuco: um estudo em escolas com índices elevados em avaliação. 2017. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2017.

SILVA, C. V. A. P. Descompassos do índice de desenvolvimento da educação básica. 2011. 102 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.

SILVA, C. A. Qualidade da educação e IDEB no município de Mossoró/RN: entre o dito e o feito. 2018. 276 f. Tese (Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

TAGATA, C. M. Ética na pesquisa científica - o papel do professor na construção de um cidadão ético. Rev. Ciên. Jur. e Soc. da Unipar, Umuarama. v. 11, n. 1, p. 115-125, 2008. Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/juridica/article/view/2253. Acesso em: 15 jul. 2023.

Published

2023-12-21

How to Cite

QUEIROZ, Karina Pessoa de; SILVA, Ciclene Alves da. State of knowledge: What does research says about the search for IDEB results, between the years 2011-2021?. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 13, n. 00, p. e023018, 2023. DOI: 10.30612/eduf.v13i00.17801. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/17801. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand