Public School of São Paulo: the current political voice of teachers and curriculum in a historical dimension

Authors

  • Fernanda Helena Petrini Marçola FE UNICAMP

Keywords:

Politics of curriculum. High school. Right to education. History of education.

Abstract

One of the main themes in the contemporary field of teaching and teaching practices refers to the school curriculum policy. Inserted into the broader theme of this review, this paper aims to expose the results of a survey of curriculum policy in public schools in São Paulo considering the teacher's rolein this process, which also covers the historical dimension of the institution through a escolar. Porcase study with a desk and field research conducted in a high school in the public schools, the Tancredo do Amaral school, located in the city of Salto, it was possible to diagnose the mismatch between the time of the reformers of the curriculum and time school and teachers, in addition to the consequences of this scenario for the formation and autonomy of these professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FORQUIN, J.C. Relações entre gerações e processos educativos:

transmissões e transformações. Congresso Internacional de Co-educação,

SESC/SP, out/2003

GIMENO SACRISTÁN, J. e PÉREZ GÓMEZ, A.I. Compreender e

transformar o ensino. Porto Alegre, Artmed, 1998

MARÇOLA, F.H.P. O tempo do direito à educação no ensino médio: uma

abordagem histórica e as atuais políticas de currículo na escola. 2010, 160 p. (Tese de Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação-PPGE- Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP, 2010

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre,

Artes Médicas, 1999

RAMOS, M.N. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação?

São Paulo, Cortez, 2 ed, 2002

ROPÉ, F. e TANGUY, L. (orgs). Saberes e competências: o uso de tais

noções na escola e na empresa. Campinas/SP, Papirus, 1997

SÃO PAULO (Estado). Proposta Curricular do Estado de São Paulo. SEE

– São Paulo, 2008. Disponível em: . Acesso em: 10

out.2008(a)

SÃO PAULO, (Estado). Secretaria Estadual de Educação do Estado de São

Paulo. Caderno do Gestor vol. I. SEE – São Paulo, 2008. Disponível em:

www.deitu.pro.br Acesso em: 10 out.2008(b)

SOUZA, R.F. Templos de civilização: a implantação da escola primária

graduada no Estado de São Paulo. São Paulo, UNESP, 1998

TANCREDO DO AMARAL – História – EE Tancredo do Amaral.

Disponível em: www.tancredodoamaral.com.br Acesso em 26 nov.2008

Published

2012-12-20

How to Cite

PETRINI MARÇOLA, Fernanda Helena. Public School of São Paulo: the current political voice of teachers and curriculum in a historical dimension. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 5, p. p. 36–47, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1750. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê