Social support as a “buffer effect” and its importance in the context of teacher training
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v12in.esp.1.17110Keywords:
Supervised Internship, Academics, Social Support, Teacher Training, StressAbstract
Supervised internship constitutes a period of complexity in higher education as it encompasses new challenges that gradually increase students' perception of stress. Satisfaction with social support is considered a protective and adaptive factor, and therefore, this article aims to assess satisfaction with social backing and analyze sociodemographic and academic variables of students in the context of teacher training internships. The sample consisted of 966 interns (476 from Portugal and 490 from Brazil) from 8 higher education institutions. The "Satisfaction Scale" with social support by Pais Ribeiro (1999) was applied. The results demonstrate that social support based on friendship and intimacy is the most utilized, and the Portuguese population shows higher satisfaction with social backing than Brazilians. Satisfaction with social support and supervisors enhances satisfaction with internships.
Downloads
References
ANTUNES, C.; FONTAINE, A. Percepção de apoio social na adolescência: Análise fatorial confirmatória da escala Social Support Appraisals. Paidéia, v. 15, n. 32, p. 355-366, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/DtgSbgxMBdYKNNFqF5d8Lbv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2022.
AUNOLA, K.; STATTIN, H.; NURMI, J. Parenting styles and adolescents’ achievement strategies. Journal of Adolescence, v. 23, n. 2, p. 205-222, 2000. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10831143/. Acesso em: 10 jan. 2021.
BERNARDES-DA-ROSA, L. et al. Caracterização do atendimento psicológico prestado por um serviço de psicologia a crianças com dificuldades escolares. Revista Estudos de Psicologia, Campinas, v. 17, n. 3, p. 5-14, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/kGRpCGnKxkSKv3s9K8RGh9N/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2021.
CHEN, X.; LIU, M.; LI, D. Parental warmth, control, and indulgence and their relations to adjustment in chinese children: A longitudinal study. Journal of Family Psychology, v. 14, n. 3, p. 401-419, 2000. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2000-05423-006. Acesso em: 10 jan. 2021.
CONNELL, C. M.; PRINZ, R. J. The impact of childcare and parent-child interactions on school readiness and social skills development for low-income African American children. Journal of School Psychology, v. 40, n. 2, p. 177-193, 2002. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2002-17050-005. Acesso em: 10 jan. 2021.
COSTA, E.; LEAL, I. Estratégias de Coping e saúde mental em estudantes universitários de Viseu. In: RIBEIRO, J.; LEAL, I. (org.). Actas do 5º Congresso Nacional de psicologia da Saúde. Lisboa: ISPA Edições, 2004.
DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Aprendizagem socioemocional na infância e prevenção da violência: Questões conceituais e metodologia da intervenção. In: DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P (org.). Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: Questões conceituais, avaliação e intervenção. Campinas, SP: Alínea, 2003.
DUNBAR, M.; FORD, G.; HUNT, K. Why is the receipt social support associated with increased psychosocial distress? An examination of three hypotheses. Psychology and Health, v. 13, p. 527-544, 1998. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0146167205279582. Acesso em: 10 jan. 2021.
DUNST, C.; TRIVETTE, C. Assessment of social support in early intervention programs. In: MEISELS, S.; SHONKOFF, J. (eds.). Handbook of early childhood intervention. New York: Cambridge University Press, 1990.
ESTEVES, J. O mal-estar docente: A sala de aula e a saúde dos professores. Bauru, SP: EDUSC, 1999.
FERNANDES, L. et al. Stress no estágio da prática pedagógica: Contributos do supervisor de Portugal e Brasil. Revista Educativa, Goiânia, v. 15, n. 2, p. 323-337, 2012. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/2527/1574. Acesso em: 10 jan. 2021.
FRANCISCO, C. M. Escala de Avaliação do Stresse do aluno estagiário. In: LOPES, M.; GALINHA, S.; LOUREIRO, M. (org.). Animação de Bem-estar Psicológico 309 – Metodologia de Intervenção Sociocultural e Educativa. Lisboa: Editora Intervenção, 2010.
FRANCISCO, C.; PEREIRA, A. M. S.; PEREIRA, M. O stresse do aluno estagiário: Contributos da supervisão para o bem-estar do aluno. In: MARQUES, R.; LUIS, H.; HAMIDO, G.; RODÃO, M. (org.). Transversalidade na Educação e na Saúde. Porto: Porto Editora, 2006.
FUSTER, E. G. El apoyo social em la intervención comunitária. Barcelona: Paidós, 1997.
GIL, A. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social.4. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A. 1995.
KAVALE, K. A.; FORNESS, S. R. Social skills deficits and learning disabilities: A meta-analysis. Journal of Learning Disabilities, v. 29, n. 3, p. 226-237, 1996. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8732884/. Acesso em: 10 jan. 2021.
KYRIACOU, C. El estrés em la enseñanza. Revisión histórica y estado actual. In: GARCÍA-VILLAMISAR, D.; FREIXAS GUINJOAN, T. (org.) El estrés del profesorado: Una perspectiva internacional. Promolibro. Valência: Promolibro, 2003.
LEAL, D. R. Muertes maternas: crisis familiares y fallos insttitucionales. 2013. Tesis (Doctorales) – Universidad de Alicante, Departamento de Enfermería Comunitaria, Medicina preventiva y Salud Publica e Historia de la Ciencia, 2013.
LIPP, M. Manual do Inventário de sintomas de stress para Adultos de Lipp. 3. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.
MARTURANO, E. M. et al. A avaliação psicológica pode fornecer indicadores de problemas associados a dificuldades escolares? In: MARTURANO, E. M.; LOUREIRO, S. R.; ZUARDI, A. W. (org.). Estudos em Saúde Mental. Ribeirão Preto: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto – USP, 1997.
MATOS, M. et al. Entre pares ao longo da vida. Lisboa: Junta de Freguesia de Santa María de Belém, 2005.
MATSUKURA, T. S. et al. O questionário de suporte social (SSQ): Estudos da adaptação para o português. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 10, n. 5, p. 675-681, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/5nMwBTmhJYQrH9Lvp5qgdMQ/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2021.
MOTA CARDOSO, R. et al. O stress nos professores portugueses. Porto: Porto Editora, 2002.
NUNES SOBRINHO, F. P. O stress do professor do ensino fundamental: O enfoque da Ergonomia. In: LIPP, M. (org.). O Stress do professor. Campinas, SP: Papirus, 2006.
OMS. Manual de recusos de la OMS sobre Salud Mental, Derechos Humanos y Legislación. Genebra: OMS, 1996.
PAIS RIBEIRO, J. Escala de Satisfação com o Suporte Social (ESSS). Análise Psicológica, v. 3, p. 547-558, 1999. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/143399459.pdf. Acesso em: 10 de jan. de 2021.
PEREIRA, A. et al. Sucesso e desenvolvimento psicológico no ensino superior: Estratégias de intervenção. Análise Psicológica, v. 24, n. 1, p. 51-59, 2006. Disponível em: https://repositorio.ispa.pt/handle/10400.12/6008. Acesso em: 10 jan. 2021.
RAMOS, S.; NARANJO, E. Metodologia da Investigação Científica. Portugal: Escolar Editora, 2014.
REINHOLD, H. O Burnout. In: LIPP, M. (org.). O Stress do Professor. Campinas, SP: Papirus, 2003.
RIBEIRO, J. Escala de Satisfação com o Suporte Social (ESSS). Revista Análise Psicológica, v. 3, p. 547-558, 1999. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/143399459.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.
RIGOTTO, D. Evidências de validade entre suporte familiar, suporte social e autoconceito. 2006. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba, São Paulo, 2006.
SANTOS, A.; ALVES JÚNIOR, A. Estresse e estratégias de enfrentamento em mestrandos de ciências da saúde. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 104-113, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/BZq3LpVzvsBv8VfTXQwLk8r/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2021.
SEIDL, E. M. F. et al. Crianças e adolescentes vivendo com HIV/Aids e suas famílias: Aspectos psicossociais e enfrentamento. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 21, n. 3, p. 279–288, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/dDG4sWZBFsRtgrB9xX86tXf/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2021.
SIMÃO, A.; CAETANO, A.; FLORES, M. Contextos e processos de mudança dos professores: Uma proposta de modelo. Educação e Sociedade, v. 26, n. 90, p. 173-188, jan./abr. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/53SwdjSyHKwBgS7Cw757M9g/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2021.
SINGER, J. E.; LORD, D. The role of social support in coping with chronic or life-threatning illness. In: BAUM, A.; TAYLOR, S.; SINGER, J. (eds.). Handbook of psychology and health. New Jersey: Laurence Erlbaum Associates, Inc., Publishers, 1984.
VALLA, V.; GUIMARÃES, M.; LAC, A. A Busca da Saúde Integral por Meio do Trabalho Pastoral. Ciências Sociais e Religião, v. 8, p. 139-154, 2006. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/csr/article/view/8669509/28812. Acesso em: 10 jan. 2021.
WANSON, H.; MALONE, S. Social skills and learning disabilities: A metaanalysis of the literature. School Psychology Review, v. 21, n. 3, p. 427-443, 1992. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02796015.1992.12085627. Acesso em: 10 jan. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.