Training contributions to the knowledge of the 21st century teacher
A project to be discussed
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v12in.esp.1.17109Keywords:
Pedagogical Political Project, Teacher training, Educational practiceAbstract
This article aims to discuss the importance of knowledge about the Political-Pedagogical Project in training teachers in the 21st century. A qualitative-ethnographic methodology is employed. Empirical data were collected in an eighth-semester class of the Pedagogy program at a private college in Northwestern Minas Gerais during the classes of the Political-Pedagogical Projects discipline taught by the responsible professor. Thirty-three voluntary students, identified from 01 to 33, participated in this study. They engaged in readings, participated in debates, and wrote an essay in response to the question: What is my Political-Pedagogical Project to become a teacher in the 21st century? It was explained that their responses would be used to elaborate on this work, and they readily agreed to provide their texts. Data analysis was performed using the content analysis technique proposed by Bardin (2011). The results indicate good assimilation of the concepts discussed in the classroom.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOFF, L. O cuidado necessário: Na vida, na saúde, na educação, na ecologia, na ética e na espiritualidade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J-C. A reprodução. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
DEMO, P. Aprender com suporte digital- Atividades autorais digitais. Humanidades & Tecnologia (FINOM), v. 25, p. 10-94, jul./set. 2020. Disponível em: http://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/view/1284. Acesso em: 04 nov. 2022.
DEMO, P. Pesquisa: Princípio científico e educativo. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FEIXA, C.; LECCARDI, C. O conceito de geração nas teorias sobre juventude. Revista Sociedade e Estado, v. 25, n. 2, p. 185-204, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/QLxWgzvYgW4bKzK3YWmbGjj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 abr. 2022.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: Cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d´Água, 1997.
GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: Ensinar-e-aprender com sentido. São Paulo: GRUBHAS, 2003
GIMÉNEZ, M. B. et al. Afetividade na educação infantil: um estudo de caso à luz de Paulo Freire, Piaget e Wallon. Humanidades & Tecnologia (FINOM), v. 32, p. 245-258, out./dez. 2021. Disponível em: http://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/view/2064/pdf_1. Acesso em: 04 abr. 2022.
GONÇALVES, M. C. S.; GONÇALVES, A. S. Impactos da inteligência artificial e das tecnologias de informação e comunicação sobre a atuação do professor de ensino superior brasileiro em tempos de pandemia da Covid-19. In: SALARDI, S.; SAPORITI, M.; ZAGANELLI, M. V. Diritti umani e tecnologie morali: Una prospettiva comparata tra Italia e Brasile. Milano: G. GIAPPICHELLI EDITORE – TORIN, 2022.
GONÇALVES, M. C. S.; SÍVERES, L. A Relevância da Pesquisa na Formação Inicial de Professores. Revista Educativa - Revista de Educação, Goiânia, v. 22, e7250, mar. 2019. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/7250/4682. Acesso em: 04 mar. 2022.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades. 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/joao-pinheiro/panorama. Acesso em: 20 maio 2022.
NÓVOA, A. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2022.
REGO, S. Teoria do Desenvolvimento Moral de Jean Piaget e Lawrence Kohlberg. In: REGO, S. A formação ética dos médicos: Saindo da adolescência com a vida (dos outros) nas mãos [online]. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2003.
RIBEIRO, D. A Universidade Necessária. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.
SILVA, G. S.; GONÇALVES, M. C. S.; SILVA, V. J. Histórias e Memórias: Experiências Compartilhadas em João Pinheiro. João Pinheiro: Patrimônio Cultural de João Pinheiro, 2011.
SÍVERES, L. Pedagogia Alpha, presença, proximidade e partida. Curitiba, PR: Brazil Publishing, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.